Obrazce vzniklé na povrchu bubliny připomínají děje probíhající v reálných hurikánech. | foto: Reprofoto

Hurikán vznikl v mýdlové bublině

BORDEAUX - Skutečnou bouři v několika kapkách vody se povedlo rozpoutat fyzikům z univerzity v Bordeaux. Nejde o slovní obrat, obrazce vzniklé na povrchu bubliny připomínají děje probíhající v reálných hurikánech.
Samotný experiment je jednoduchost sama, říká vedoucí studie fyzik Hamid Kellay. Dá se také snadno zopakovat. Nejprve je potřeba naplnit nádobku mýdlovým roztokem. Potom s pomocí brčka vyfoukněte bublinu o průměru osm až deset centimetrů. Přestaňte foukat v okamžiku, kdy z roztoku vystoupí bublina ve tvaru polokoule.

O další efekty se postará teplo. Stačí kádinku zahřát na 45 stupňů Celsia, a na bocích bubliny se začnou formovat nepravidelné barevné útvary. V některých případech se na horní části bubliny vytvoří jeden velký vír s průměrem několika centimetrů.

„Ty vypadají přesně jako cyklony,“ říká Kellay, který svá zjištění publikoval v odborném periodiku Physical Review Letters. Francouzští experimentátoři děje na bublinách zaznamenávali na kameru a záběry následně porovnávali s daty o skutečných hurikánech, které svět zasáhly v sezoně 2003-2004. Našli mnoho podobností, a proto doufají, že pozorování bublin v laboratorních podmínkách může přispět k porozumění zákonitostí, kterými se turbulence řídí. Vědci připouštějí, že z podobnosti nelze vyvozovat dalekosáhlé závěry. Skutečné hurikány ovlivňuje mnohem více faktorů. Zdrojů tepla je více a velkou roli hraje i rotace Země.
Autor: Luděk Vainert