Dlouhou dobu se věřilo, že Caravaggio zemřel po náhlém záchvatu na pláži v přístavním městě Porto Ercoleve. Badatelský tým Antonia Morettiho však podle pramenů dokládá, že Caravaggia převezli do tamější nemocnice, kde skonal až o několik dnů později.
Nejasná smrtCaravaggio zemřel v červenci roku 1610 ve věku 39 let. Příčinou smrti mohlo být podle některých teorií náhlé propuknutí malárie, syfilis nebo vražda z rukou některého z jeho mnoha nepřátel, které si umělec nadělal během svého bouřlivého života. |
Současné místo uložení ostatků Caravaggia není s jistotou známo. Malíř byl nejprve pochován na hřbitově ve městě San Sebastiano.
Jeho kosti pak exhumovali v padesátých letech 20. století, kdy byl hřbitov zrušen a nahrazen městským parkem.
Podle dokumentů i svědeckých výpovědí byly vykopané kosti převezeny do krypty na jiném hřbitově a právě v ní nyní Morettiho tým malířovy ostatky hledá.
Mužské kostry, které vykazují známky stáří kolem 40 let a pochází přibližně z doby Caravaggiova života, chtějí podrobně prozkoumat v laboratoři.
Podrobí je například radiokarbonové dataci a analýze DNA. Zatím tu takových skeletů našli devět. "Musíme si počínat trochu jako detektivové," konstatoval Moretti.
Vodítkem je například vysoké množství olova a dalších kovů spojených s malováním a specifické poškození kostí. "Víme, že Caravaggia kopl do nohy kůň a toto zranění by mělo být na kosti dolní končetiny vidět," řekl antropolog Giorgio Gruppioni.
Součástí projektu je také výzkum DNA dnešních lidí, kteří žijí v dané oblasti a jmenují se Merisi, jak znělo malířovo skutečné příjmení, jež není příliš obvyklé.
Skeptici však tomuto projektu příliš nevěří, protože od umělcovy smrti uplynulo už mnoho času.
Bohém i poslední náboženský malířCaravaggio, vlastním jménem Michelangelo Merisi, byl italský malíř působící v Římě, Neapoli, na Maltě a Sicílii mezi lety 1593 a 1610. Je obvykle řazen mezi představitele barokního stylu, na jehož formování měl velký vliv. Jeho přínos spočíval ve větší realističnosti zobrazovaných mytologických a biblických postav, jejichž předobrazem byli prostí lidé jeho doby. Zároveň je považován za posledního velkého náboženského malíře v Itálii. Znám je i nezřízeným životem, mnoho času trávil návštěvami nevěstinců a hospod. |