Čtvrtek 18. července 2024, svátek má Drahomíra

jen za 89 Kč/měsíc

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

Klíčová studie je chybná

PRAHA - Naděje na získání kmenových buněk bez ničení embryí je zřejmě lichá. Studie, podle které se zázračné buňky nacházejí i v kostní dřeni, obsahovala chybná data.
Laboratoř-ilustrační foto.

Laboratoř-ilustrační foto. foto: Reprofoto

Americká bioložka Catherine Verfailleová požádala časopisy Nature a Experimental Hematology, aby stáhly její dva články, jež v roce 2002 vzrušily prakticky celý svět. Verfailleová tehdy ohlásila objev buněk, které se vyskytují v kostní dřeni a za vhodných podmínek se dokážou proměnit na jakýkoli typ buněk dospělého těla.

Do té doby byla schopnost „univerzální rekvalifikace“ připisována jen buňkám vypěstovaným z velmi raných zárodků. Tzv. embryonální kmenové buňky představují velkou naději pro medicínu. Vznáší se však nad nimi etický otazník. Pro jejich získání musí být zničeno embryo. A to je pro mnoho lidí nepřijatelné. Lidský zárodek vnímají jako bytost, jež je vytvořením embryonálních kmenových buněk zahubena.

Verfailleová objevila v kostní dřeni tzv. multipotentní dospělé progenitorové buňky a ty nabízely východisko. Lékaři by je mohli každému pacientovi odebrat a vypěstovat mu z nich náhradu za buňky v tkáních a orgánech poničených chorobou nebo poraněním. Kardiaci by se dočkali „záplaty“ na nemocné srdce z vypěstované srdeční svaloviny. Diabetikům kynula naděje na osazení slinivky buňkami, které by jim nahradily zničené buňky produkující inzulin. Pacienti s Parkinsonovou chorobou svítala šance na vypěstování „náhradních“ neuronů za buňky odumřelé v mozku.
 Zástupy vědců se snažily výsledky průlomových experimentů zopakovat. Marně. Nedařilo se jim to ani s buňkami, které dostali od Catherine Verfailleové darem. Naprázdno vycházeli dokonce i během stáží v její laboratoři. Kde byla chyba? U Catherine Verfailleové!

Nechtěná záměna?
Nedávno se ukázalo, že šest diagramů z publikace v Nature je zcela totožných s diagramy v článku v Experimental Hematology, i když mají popisovat vlastnosti jiných buněk. Verfailleová to vysvětluje nechtěnou záměnou. Komise, která tuto nesrovnalost prošetřila, dospěla k názoru, že „data v práci byla chybná a nepředstavují hodnověrnou charakteristiku multipotentních dospělých progenitorových buněk“. Řada badatelů se těmito diagramy řídila a byla svedena na scestí. Výzkumem předem odsouzeným k nezdaru promrhali celé roky.

Buňky kostní dřeně dovedou mnohé. Dokážou se proměnit nejen na krvinky, ale i na kost, chrupavku, tuk, či sval. Rejstřík proměn embryonálních kmenových buněk je však pro ně zřejmě nedostižný. K tomuto názoru se kloní i dlouholetý spolupracovník Catherine Verfeilleové Irving Weissman ze Stanford University. Pohasla tak jedna z největších nadějí spojovaných s dospělými kmenovými buňkami.