Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Korunovaný předek T. rexe

PRAHA - V Číně objevili „otce tyrannosaurů“ . Žil před 160 miliony let a jde o nejstaršího známého zástupce linie, jež vedla k Tyrannosaurovi rex.

Tyranosaurus rex foto: Reprofoto

O něm víme poměrně dost, ale o jeho původu se vedly delší odborné debaty.

Určitě patří k dvounohým, převážně masožravým dinosaurům, ze kterých vznikli i ptáci. Ale podrobnosti známy nebyly. Nejprve vědci T. rexe a jeho příbuzné považovali za poslední výhonky rodu masožravých obrů typu Allosaura a Acrocanthosaura z jury.

V 90. letech ale převládl názor, že tyrannosauroidi „vyrostli“ z malých a svižných coelurosauroidů. Podpořily to analýzy evolučních vazeb, chyběly však fosilní důkazy.
Nyní je v dnešním čísle časopisu Nature představuje mezinárodní tým vědců z Číny, Kanady a USA.

Nalezli dvě kostry tři metry dlouhého masožravého dinosaura. Objevitelé ho nazvali Guanlong wucaii, což je latinizovaný čínský výraz „korunovaný drak z pětibarevných skal“, podle místa nálezu.

Anatomie činí tohoto tvora nejstarším známým zástupcem tyrannosauroidů. Doplňuje mladší nálezy ze Severní Ameriky a Číny. Objev je velmi průkazný i proto, že obě kostry jsou téměř úplné. Prokazují jasné spojení mezi tyrannosauroidy a malými coelurosauroidy.