130 let
Státní maturity, Gymnázium na Zatlance

Státní maturity, Gymnázium na Zatlance | foto: František Vlček, Lidové noviny

Maturita z češtiny: podívejte se na kritizované úlohy

Věda
  •   12:55
Přinášíme tři úlohy ze státní maturitní zkoušky, o kterých se v posledních dnech často diskutovalo. Můžete si vyzkoušet, zda byste u maturity odpověděli správně.

Příkladem úlohy s jednou odpovědí, která je nejpřesnější, je například úloha číslo 25 v maturitním testu základní úrovně z českého jazyka a literatury:

Úloha 25
VÝCHOZÍ TEXT
Knižní tvorbu Josefa Čapka i unikátní obrazy, které podle jeho přání chtěla rodina zničit, představí návštěvníkům výstava s názvem Vidět knihu v olomouckém Muzeu moderního umění. Kromě vystavených obálek knih si tak návštěvníci mohou prohlédnout i obrazy, z nichž řada je vystavena vůbec poprvé. (…) Po skončení 27. září poputuje výstava do Chebu, kde si ji návštěvníci budou moci prohlédnout po dobu tří týdnů. (www.olomoucky. denik.cz)

Která z následujících možností nejlépe odstraňuje nedostatky ve výstavbě posledního souvětí výchozího textu?

A) Čapkova tvorba bude v Olomouci až do 27. září, až skončí, poputuje na dobu tří týdnů do Chebu.

B) Čapkova výstava potrvá v olomouckém muzeu až do 27. září, poté poputuje na tři týdny do Chebu.

C) Po 27. září se výstava přesune do Chebu, kde si ji mohou prohlížet po tři týdny návštěvníci.

D) Až výstava dne 27. září skončí, poputuje do Chebu, kde si ji za tři týdny mohou prohlížet její návštěvníci. V posledním souvětí výchozího textu je nevhodně stylizované spojení "po skončení 27. září" Co vlastně skončilo? Výstava? Uplynul den?

Žák po přečtení všech alternativ zjistí, že více než jedna připadá do jisté míry v úvahu, podstatné je právě ono "do jisté míry ".

Možnost D zvolit nelze vzhledem ke spojení "za tři týdny", možnost C je nevhodná kvůli slovosledu (pozice slova návštěvníci), a tedy aktuálnímu větnému členění. Možnost A by přicházela v úvahu, ve srovnání se správnou odpovědí B ale obsahuje nadbytečný výraz (na dobu tří týdnů) a příliš obecně zvolené sloveso (tvorba bude).

Vyzkoušejte si státní maturitu:

Podobný typ je úloha číslo 3 z téhož testu, která ověřuje orientaci v komunikační situaci.

Úloha 3
VÝCHOZÍ TEXT
Je to festival mezinárodní, trvá pět dní, bývá tam tak pětadvacet samostatných programů. Chci, aby to nebylo suchý, tak vymýšlím různý spojení poezie s jinými žánry. Hrajou tam různý kapely, je tam vždycky nějaký divadlo – a teď třeba Slam Poetry, na kterou se určitě spousta klasických básníků bude koukat spatra. (z internetu)

Který z následujících úseků výchozího textu nejspíše zachycuje osobní vztah mluvčího k festivalu?

A) Chci, aby to nebylo suchý

B) Je to festival mezinárodní, trvá pět dní

C) vymýšlím různý spojení poezie s jinými žánry

D) na kterou se určitě spousta klasických básníků bude koukat spatra

S použitím výše uvedené strategie vyloučíme možnosti B a D. Naopak možnost C, vzhledem k tomu, že obsahuje vyjádření v 1. osobě jednotného čísla, může vést k tomu, že o ní student bude uvažovat jako o možné správné. Pokud ji postaví vedle možnosti A, zjistí, že možnost A vyjadřuje osobní vztah mluvčího mnohem intenzivněji. Je to dáno použitím modálního slovesa chci a hodnotícího přídavného jména, navíc obecně českého, které může být považováno za citově zabarvené (suchý).

Jsou ale typy úloh, které jsou považovány za nejednoznačné z úplně jiného důvodu. A to kvůli neznalosti testované problematiky. Příkladem je úloha 28 opět ze stejného testu:

Úloha 28
VÝCHOZÍ TEXT
V peřinách je teploučko a já si myslím, že jsem zvíře v doupěti, krtek, jezevec nebo co, mám pod zemí klikaté chodby, a když přijde myslivec, tak uprchnu druhým východem, tak jsme se to učili v hodině živočichopisu. Ten myslivec, to je Kristýna, ta mne tahá z postele, vstávej, lenochu, je čas do školy. Já s ní zápasím a křičím: "Nech mne, ty Rampušando!", neboť ona pochází ze vsi Rampuše, která jest položena vysoko v horách. A umí česky jako německy, se svými příbuznými mluví po haťalácku jako ti mužové, co přivážejí dříví z hor. (K. Poláček, Bylo nás pět)
Kdo je vypravěčem výchozího textu?

A) Karel Poláček

B) autor - nezávislý pozorovatel

C) postava přímo se účastnící děje

D) vedlejší postava stojící mimo příběh

Jediná správná odpověď je C, neexistuje žádná jiná, méně správná. Úloha testuje základní pojmy literární teorie, a to konkrétně pochopení rozdílu mezi psychofyzickým autorem díla a vypravěčem textu. Otázka nezní, kdo text napsal, ale kdo v něm mluví. Odpověď A tedy nepřichází v úvahu.

Za každou z vedených úloh mohli maturanti v ostrém testu získat dva body.

Autor: