Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Objev z Antarktidy má pomoci se zkoumáním mimozemského života

I v prostředí bez světla může existovat život. V jezeře Vida na Antarktidě tak přežívají organismy podle biologů už 2800 let. Prospívá jim nízká teplota mínus 13 stupňů Celsia, tma a vysoká koncentrace amoniaku síry. Vědci si od nového objevu slibují, že jim pomůže při hledání života mimo Zemi.

Antarktida. foto: Reuters

Jezero Vida, pokryté z velké části ledem, leží ve východní Antarktidě. Biologové vedení vědcem Alisonem Murrayem hlásí, že se mikrobům daří v vodách tohoto jezera. Zprávu přinesl The Guardian.

Organismy přežívají v doslova extrémních podmínkách. Mikrobům vyhovuje -13 stupňů, 20% slanost v mořské vodě a vysoká koncentrace amoniaku a síry.

Studie, kterou provedli biologové v roce 2005 a 2010 dokazuje, že život na takovýchto místech je možný a že se může objevit i na jiných místech planety.

Zároveň doufají, že jim studium mikrobů pomůže při zkoumání života i mimo Zemi. Důkaz že život může přežít i v takto extrémních podmínkách totiž dává naději na jeho možnou existenci i na jiných planetách. Nakolik objev nakonec při zkoumání pomůže bude jisté až po jeho důkladném prozkoumání, na kterém nyní odborníci pracují.

Jezero Vida

Jezero leží v neúrodné oblasti zvané McMurdo Dry Valleys, na východě kontinentu. Voda v tomto jezeře je kyselá, nedostává se jí kyslíků a je velmi slaná. Teplota se pohybuje celoročně kolem mínus 13 C.