Pondělí 17. května 2021svátek má Aneta 14 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Orientace > Věda

Miliardáři mají víc synů

Jelen | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jelen | foto: Reprofoto

PRAHA Žebříček nejbohatších lidí světa, jež každoročně sestavuje časopis Forbes, vědce většinou nezajímá. Biologové Elissa Cameronová a Frederik Dalerum z univerzity v jihoafrické Pretorii z něj však načerpali data pro vědeckou studii. Vybrali ze seznamu 866 miliardářů, kteří měli aspoň jednoho potomka a pak pomocí vyhledávače Google získali informace o pohlaví dětí nejmovitějších boháčů. Výsledky jsou překvapivé. Miliardáři plodí znatelně víc synů než dcer.

Převaha chlapců nad děvčaty je mezi novorozenci normální, poměr je obvykle 51%chlapců a 49%děvčat. Mezi potomky
Teplejší moře samičkám nepřeje
Pohlaví některých druhů mořských i sladkovodních ryb je určováno teplotou vody, ve které se ryby vyvíjejí. Čím teplejší je voda, tím více se vyvíjí samců. Stačí, aby se voda ohřála o jeden nebo dva stupně Celsia a poměr samců a samic stoupne z 1:1 na 3:1.
Podobné výzkumy se obvykle opíraly jen o výsledky laboratorních pokusů. Data získaná během nejnovějšího bádání na tomto poli však dokazují, že teplota určuje pohlaví ryb i ve volné přírodě. Platí to například o jihoamerických rybkách gavúnech.
Vědci už přišli na stopu i mechanismu, kterým teploty působí na vývoj pohlaví. Pokud se ryba vyvíjí v teplejší vodě, nedokáže její organismus produkovat dostatečná množství samičích pohlavních hormonů estrogenů. Za takových podmínek je vývoj ryby v samici výrazně ztížen.

Podle výsledků studie španělských vědců zveřejněné v prestižním vědeckém časopise PLoS ONE hrozí s postupujícím globálním oteplením některým druhům ryb vyhubení, protože v jejich populacích rapidně ubude samic.
miliardářů však tvoří synové plných 60% a dcery jen 40%. Cameronová a Dalerum hledali pro tento jev rozumné vysvětlení. Zjistili, že výsledky jejich výzkumu nápadně připomínají situaci popsanou u celé řady zvířecích druhů a vysvětlení pro něj nabídli už v roce 1973 biologové Robert Trivers a Dan Willard.

Podle Trivers-Willardovy teorie je pro samice žijící v příhodných podmínkách výhodné přivádět na svět syny, protože do jejich vývoje mohou investovat více živin. Synové zdatných matek budou silnější, vyhrají více zápasů o přízeň samic a zplodí početnější potomstvo. Naopak syny strádajících samic by v bojích o samice čekal neúspěch. Zůstali by proto bez potomstva a matčiny geny by se v dalších pokoleních neuplatnily. V takové situaci je výhodnější mít více dcer, které většinou nějaké potomky na svět přivedou.

Stejné principy platí u jelenů i u lidí
Platnost této hypotézy byla potvrzena u jelenů. Zdatné laně mohou do koloucha investovat více živin jak během březosti, tak i během kojení. Proto mohou risknout plození většího počtu synů a sázet na to, že jejich potomci klání se soky vyhrají a ovládnou harém laní. Slabé laně sázejí na jistotu v podobě dcer.

Podobný trend byl zaznamenán i u makaků. Samice z horních příček společenského žebříčku opičí tlupy rodí více synů a ti patří při plození potomků k nejúspěšnějším. Mechanismus, jakým samice posouvají poměr pohlaví svých potomků, není jasný.

Výsledky studie Cameronové a Daleruma zveřejněné vědeckým časopisem PLoS ONE dokazují, že základní principy Trivers-Willardovy teorie platí i pro člověka. Manželkám miliardářů po hmotné stránce nic nechybí – a to se projeví v poměru pohlaví dětí, jež se svými movitými manželi přivedou na svět.