130 let
Speciální školy

Speciální školy | foto: Pavel Welner, Lidové noviny

Stát omezí zvláštní školy. Kvůli diskriminaci Romů

Věda
  •   7:03
PRAHA - Ministerstvo školství chce změnit metody, podle nichž se posuzují adepti na praktickou, dříve zvláštní školu. Do dvou let se mají rušit i přípravné třídy v těchto školách a takzvané diagnostické pobyty. Vyplývá to z pracovního materiálu, který ministerstvo představí v prosinci Radě Evropy.

Úřad tak reaguje na pět let starý rozsudek Evropského soudu pro lidská práva, podle nějž bylo 18 romských žáků neoprávněně odsunuto na zvláštní školu.

"Nechceme, aby se míchali sociálně znevýhodnění se zdravotně postiženými, to znamená, že to znemožníme od příštího roku," uvedl na dnešním setkání v Senátu k této problematice náměstek ministra Jiří Nantl. Do praktických škol určených lehce mentálně postiženým se totiž často dostávají i zdravé děti, které jsou jen zanedbané.

ČTĚTE TAKÉ:

Poradny, které rozhodují, zda dítě výuku v běžné škole skutečně nezvládne a musí přestoupit do praktické, tak budou muset od příštího školního roku začít využívat více testů a nové diagnostické nástroje. Tyto změny vyjdou podle odhadů na pět až deset milionů korun. Oprávněnost posudků bude také prověřovat školní inspekce.

Zruší se i zvláštní školky a přípravné třídy

Praktické školy by také nemohly zřizovat přípravné třídy a školky. Sem často docházejí právě předškoláci ze sociálně vyloučených oblastí, kde jen málo dětí chodí do klasické školky. V přípravných třídách si pak zvykají na povinnosti spojené se školní docházkou. "Děti vzdělávané v předškolním vzdělávání při základních školách praktických mohou volně navázat vzdělávání na této základní škole, což je nežádoucí," tvrdí totiž ministerstvo.

Omezit se má i diagnostický pobyt, při němž je problémový žák přeřazen z běžné školy na praktickou třeba na půl roku. Namísto toho by se v rámci výuky v běžné škole provádělo diagnostické pozorování. I toto opatření si vyžádá finanční výdaje, ministerstvo je ale zatím nevyčíslilo. Úředníci také začnou sbírat neadresné statistiky o romských žácích, mělo by se také scházet fórum nevládních organizací věnujících se této problematice.

Romové tvoří 26,4 procent žáků

Výzkum kanceláře ombudsmana ukázal, že ve speciálních školách je mezi žáky 32 až 35 procent Romů. Odhadovaný počet Romů v populaci ČR je přitom 1,4 až 2,8 procenta. Podle srpnových závěrů České školní inspekce ale podíl romských žáků vzdělávaných jako mentálně postižení za poslední dva roky klesl. Zatímco dřív tvořili malí Romové vzdělávání v programu pro postižené 35 procent žáků, nyní je to 26,4 procenta.

V těchto dnech je páté výročí takzvaného rozsudku DH, který potvrdil diskriminaci malých Romů na českých školách. Řada organizací, například Amnesty International nebo Open Society Fund, nyní upozornila, že situace se za pět let příliš nezměnila.

Petici proti jejich rušení podepsalo na internetu 21 000 lidí

Proti odlivu žáků z praktických škol se ale zástupci těchto škol ohradili. Děti tam prý nejsou kvůli svému romskému původu, ale protože se zde problémovým žákům dostane adekvátní podpory.

"Děti s normální inteligencí v praktických školách nejsou. Rodiče dětí z praktických škol proti jejich rušení protestují a s navrhovanými změnami nesouhlasí. Mají zkušenosti s tím, jak se jejich děti v běžné škole trápily, kolektiv je nepřijímal, měly nízké sebevědomí a mnoho psychických problémů z opakovaného neúspěchu," varovala iniciátorka petice proti rušení praktických škol Jana Smetanová. Petici od října podepsalo na internetu přes 21 000 lidí.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás