Úterý 4. října 2022, svátek má František
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Místo řevu motorů jen šum

Věda

  10:14
PRAHA - Dobrou zprávu pro lidi žijící v okolí letišť přináší projekt letounu, který by při přistání neměl přehlušit myčku nádobí. Vzhledem k době obměny letadlového parku budou mít z inovace prospěch nejspíš až další generace.

tiché letadlo foto: MITReprofoto

Při návštěvě každého většího letiště nelze přehlédnout, jak moc si jsou dnešní velká trysková letadla podobná. Mohou se lišit velikostí, počtem motorů, ale bez ohledu na výrobce se všechna v zásadě drží jednoho modelu - na šípovém křídle, pod kterým jsou zavěšeny dva nebo čtyři motory, je „posazen“ dlouhý trup. Nosnou soustavu doplňuje ještě směrovka a výškovka umístěná na zádi.

Od roku 1954, kdy byl zalétán prototyp Boeingu 707, přišli odborníci jen s drobnými inovacemi. Na křídlech se třeba objevily tzv. winglety, výškovka se také u některých typů přestěhovala na konec směrového kormidla, takže při pohledu zepředu vypadá jako písmeno T.

Podstatnější změnou byl nástup strojů se širokým a v případě Boeingu 747 a nového Airbusu A380 i dvoupatrovým trupem. Ten si však vynutil požadavek vyšší kapacity.

Z převládající koncepce vyplývají i některé neduhy. Letadla mají poměrně vysokou startovní a přistávací rychlost, pohonná soustava tedy pracuje i při klesání na vysoký výkon. A protože šíření hluku od motorů nic nebrání, musí se lidé na zemi vyrovnat s ohlušujícím hřmotem.

Trup přechází do křídla
Revoluční projekt vědců z dvou prestižních univerzit, americké MIT a britského Cambridge, se zaměřil právě na tyto problémy. Tým čtyřiceti odborníků za tři roky vyprojektoval stroj s označením SAX-40, který se vymyká především tvarem. Nejvíce upoutá, že křídlo splývá s trupem. Letadlo také přišlo o zadní nosné partie. Některými rysy projekt připomíná vojenská letadla typu „stealth“. Cílem tentokrát není radarová „neviditelnost“, ale praktičtější neslyšitelnost.

Tři motory umístili projektanti do horní části. Nasávají vzduch z prostoru nad křídlem, takže zvuková vlna je nasměrována nad letoun. Křídla nejsou vybavena vztlakovými klapkami. Ty totiž při přistání produkují nejvíce hluku.

Navržený stroj má mít rozpětí 68 metrů a od špičky k „ocasu“ měřit 44 metrů. To je porovnatelné s rozšířeným Boeingem 767. Letoun je určen k přepravě 215 cestujících. Přes své velké rozměry by měl být tak tichý, že hluk mimo letiště dosáhne jen 63 decibelů, což je o 25 dB méně, než kolik vyprodukují dnešní letadla. Lidi žijící v bezprostřední blízkosti letiště by přelet nového stroje neměl obtěžovat víc než zapnutá myčka. Jediný háček představuje odhadovaný začátek provozu - rok 2030.

„Hluk je jednou z hlavních bariér bránících rozšíření letecké dopravy,“ cituje agentura Reuters Edwarda Greitzera, profesora MIT, který se podílí na projektu SAX-40. Pokud se podaří hlučnost radikálně snížit, bylo by možné využívat letiště v blízkosti měst. A za to cestující rádi zaplatí.

Kritická místa konvenčních letadel
Hlavním zdrojem hluku vycházejícího z dnešních tryskových motorů jsou lopatky dmychadla A a plyny, které vysokou rychlostí vycházejí z výstupní trysky B. Při přistání roste také aerodynamický hluk. Proudění vzduchu narušuje vysunutý podvozek C a klapky na křídlech D, což se sčítá s hřmotem produkovaným motory E.

Autoři:

Puč v Kremlu? Vzpoura generálů? Už se řeší, kdo nahradí Putina

Premium Vzhledem k průběhu ruského vojenského dobrodružství na Ukrajině se začínají objevovat spekulace, že vláda Vladimira...

Bez jazyků i peněz. Čtyřicátnice svým cestováním „Za Kačku“ nakazila tisíce lidí

Premium Levně za posledních pár let navštívila čtyři světadíly, 45 zemí a 69 ostrovů. „Prachobyčejná“ Kateřina Ostrá z Blanska...

Tajemství ženského mokrého orgasmu odkryto. Pokus zjistil původ tekutiny

Premium Záhada to byla pro ženy, pro muže, pro vědecké kruhy. Squirting, ženský mokrý orgasmus, byl dlouho neznámou, včetně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat