Léčba šokem. Elektrody v zavedené do mozku pacienta trpícího Parkinsonovou chorobou. | foto: archiv LN

Mozek získá pomoc přes míchu

Proti symptomům Parkinsonovy choroby pomáhá i dráždění míchy, zjistili vědci. To slibuje jednodušší a snadnější léčbu. Parkinsonovu chorobu způsobuje zánik nervových buněk produkujících dopamin. Ten slouží v mozku jako jeden z přenašečů nervových signálů mezi neurony.
Nedostatek dopaminu v mozkových centrech kontrolujících pohyb se projevuje silným třasem, problémy s pohybem a narušením koordinace. Částečnou úlevu přinášejí nemocným léky, které zvýší množství dopaminu v mozku.

V těžkých případech Parkinsonovy choroby, kdy už léky nezabírají, voperují lékaři pacientům do mozku elektrody, které významně přispívají k potlačení příznaků choroby. Elektricky stimulují nervové buňky v tzv. subthalamickém jádru. Mechanismus účinku tohoto náročného zákroku není úplně jasný a vědci ho do všech detailů teprve popisují (viz text Posvítili si na Parkinsona).

Operace sice uleví nemocnému od příznaků Parkinsonovy choroby, ale má i svá úskalí. Je komplikovaná a provází ji značné riziko, protože neurochirurgové musejí proniknout hluboko do mozkové tkáně pacienta.
Brazilský neurolog Miguel Nicolelis působící na Duke University v americkém Durhamu objevil mnohem jednodušší alternativu, která přináší naději na snazší a šetrnější léčbu. Jak vyplývá z výsledků studie zveřejněné v týdeníku Science, pacientům by mohla pomoci stimulace nervových buněk míchy.

Nicolelis došel k závěru, že pohybové problémy pacientů s Parkinsonovou chorobou připomínají projevy záchvatů, jež lze úspěšně potlačit stimulací nervových buněk ležících mimo mozek.„Chtěli jsme zkusit, zda má ta podobnost reálný základ,“ řekl Nicolelis v rozhovoru pro vědecký týdeník Nature.

Nicolelis použil pro pokusy myši, které v důsledku uměle navozeného genetického defektu trpí podobnými pohybovými problémy jako lidé s Parkinsonovou chorobou. Těmto myším vědci zavedli jemné elektrody do úseku krční míchy, který je propojen s mnoha centry v mozku.
Když podráždili míchu vysokofrekvenčními elektrickými stimuly, pozorovali ve zdravotním stavu zvířat velmi dramatickou změnu. Pohybové problémy výrazně ustoupily a myši byly schopny normální chůze.

Pro jistotu Nicolelis pokusy zopakoval s myšmi, kterým srazil hladiny dopaminu v mozku pomocí léků. Také tyto myši trpěly problémy podobnými Parkinsonově chorobě. A také těmto myším se výrazně ulevilo, když jim vědci podráždili prostřednictvím elektrod vybrané úseky krční míchy.

„Teď jsou na řadě testy, při nichž odzkoušíme dráždění krční míchy u dalších zvířat,“ představil v rozhovoru pro časopis Nature další postup výzkumu belgický neurolog Bart Nuttin. Ten se zabývá léčbou Parkinsonovy choroby pomocí elektrod voperovaných hluboko do mozku. „Pokud vše dobře dopadne, poté bychom mohli přistoupit k prvním zkouškám s pacienty trpícími Parkinsonovou chorobou.“
Autor: Jaroslav Petr