Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Na Aljašce našli ostatky malých dětí z doby ledové

FAIRBANKS - Vědci objevili ve vnitrozemí Aljašky tělesné ostatky dvou dětí z doby ledové. Nikdy předtím se nenašla tělíčka tak malých dětí z období před 11.500 lety, z nějž nález pochází. Jak napsal deník News-Miner, který vychází v aljašském Fairbanksu, objev vědcům poskytl nové informace o dávných pohřebních zvycích.

Drsná příroda na Aljašce foto: Shutterstock

Těla se našla v pískovém nánosu u řeky Tanana, kde archeologové pracují desítku let. Před čtyřmi lety tam objevili částečně spálené ostatky tříletého dítěte. Dvě ještě menší děti se našly v hloubce necelých 40 centimetrů pod povrchem poblíž. Kosti jsou dobře zachovalé.

Jedno z dětí se zřejmě narodilo předčasně a zemřelo těsně po narození. Smrt všech tří dětí archeologové stanovují do téhož léta. V hrobech byly kromě ostatků šípy a kopí, na místě se našly rovněž kosti lososů. Za tímto nálezem z roku 2013 je skupina Bena Pottera z univerzity ve Fairbanksu, která o něm podala nyní zprávu v odborné publikaci Proceedings of the National Academy of Sciences.

Děti jsou prý bez pochyb původem z amerického kontinentu. Ostatky by měly být podrobeny také testům DNA, aby se stanovilo pohlaví dětí a zjistilo, zda to nebyli sourozenci.