Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Na měsíci Saturnu je voda v tekutém stavu

LOS ANGELES - Na jednom z měsíců Saturnu, Enceladu, by mohl existovat život. Vědci získali důkaz, že gejzíry chrlí vodu na měsíci, který je jinak celý pokryt ledem. Informoval o tom časopis Science.

Grafika znázorňuje povrch jednoho z měsíců Saturnu, Encelada. foto: Reprofoto

Překvapivý objev nadchl především ty vědce, kteří už dříve tvrdili, že Enceladus by mohl patřit mezi několik málo míst v naší sluneční soustavě, kde by se životu s velkou pravděpodobností dařilo.

Nové fotografie s vysokým rozlišením pořízené sondou Cassini zachytily erupce ledové tříště a obrovských oblak vodní páry z gejzírů na jižním pólu Encelada.

"Kouřová pistole", jak vědci gejzíru přezdívají, tak poskytuje důkaz, že souputník Saturnu má vodu, vysvětluje Carolyn Porcová z kosmologického institutu v Boulderu v americkém státě Colorado.

Pokud je na Enceladu i život, pravděpodobně to bude ve formě mikrobů nebo jiných primitivních organismů schopných žít v extrémních podmínkách, tvrdí experti.

David Morrison z Astrobiologického institutu NASA ale varoval před ukvapenými závěry. "Je to určitě zajímavé, ale to je podle mě tak všechno, co můžeme říct," řekl. Vědci se většinou shodují, že prostředí vhodné k životu musí splňovat několik podmínek, mezi něž patří i přítomnost vody, stálý zdroj tepla a výskyt potřebných chemických látek.

Podle vědců je vulkanická aktivita, která pravděpodobně na Enceladu trvá nejméně tisícovky
let, potenciálně stálým zdrojem právě vody a tepla. Mezi další kandidáty na někdejší nebo stále přítomnou existenci mimozemského života řadí vědci ledové měsíce planet Mars a Jupiter.

Enceladus, který napříč měří 505 kilometrů, je nejblyštivějším objektem sluneční soustavy. Astronomové se dlouho domnívali, že jde o chladné a poklidné těleso. Nyní se ale ukazuje, že se na něm odehrává geologická činnost, která se soustřeďuje převážně kolem nezvykle teplého jižního pólu.

Vědci se domnívají, že voda se dere na povrch trhlinami v povrchu. Americko-evropská dvojsonda Cassini-Huygens byla do kosmu vynesena v roce 1997 a na oběžnou dráhu kolem Saturnu doputovala v roce 2004. Od té doby prozkoumává prstence a měsíce Saturnu. Kolem Encelada přeletěla loni třikrát a příště by se k němu měla dostat jen na vzdálenost 354 kilometrů v roce 2008.