Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela

Na Sibiři našli 'bacil nesmrtelnosti'

MOSKVA - Na "bacil nesmrtelnosti" ruská média překřtila mikroorganismus, který pracovníci Ruské akademie věd našli ve věčně zmrzlém podloží Mamutí hory ve východním Jakutsku. Bacillus F, jak zní jeho vědecký název, prý v těle pokusných myší zvyšuje imunitní reakci, zlepšuje metabolismus a prodlužuje život.

Ilustrační foto foto: Reuters

Podle pracovnice ruského Ústavu biochemie Naděždy Mironovové podstoupila skupina laboratorních myší "očkování proti stárnutí", při němž vědci vpravili do těla myší nově objevený bacil. Výsledky byly překvapivé: myši byly odolnější a žily déle.

U starších myší omezil bacil i stařeckou slepotu, nikoli ale zhoubné bujení. Výsledky testů je podle Mironovové ještě třeba prověřit na dalších pokusných zvířatech.

Bacil zaostává o tři miliony let

Vědci se nyní podle agentury Interfax snaží proniknout do genetického kódu bacilu, aby odhalili jeho tajemství. Podle prvních analýz organismus svou bílkovinnou skladbou "zaostává" za dnešními baktériemi o tři miliony let.

Mimořádnou odolnost podle expertů vyvolala potřeba přežít v extrémně náročných podmínkách věčného ledu.

Východní Jakutsko patří k nejchladnějším regionům světa, v zimním období se tam mrazy nezřídka pohybují kolem minus 60 stupňů Celsia. Nově objevený bacil se prý rozmnožuje jen v teplotách do pěti stupňů nad nulou.