Jediným vedlejším účinkem léčby barvivem, který se u zvířat projeví, je změna barvy kůže. Zato se u „modrých“ zvířat zvýšila pohyblivost. | foto: UNIVERSITY OF ROCHESTER // KOLÁŽ ŠIMON / LN

Na úrazy páteře platí modrá

Nápadně modře zbarvené potravinové barvivo by se mohlo stát součástí léčby poranění páteře a míchy, naznačuje nová studie.
Škody, které napáchá prudký náraz na vodní hladinu nebo autonehoda, nevznikají jenom během toho nešťastného zlomku vteřiny. Pokud při podobné události dojde k poškození páteře a následnému narušení (ale ne přerušení) míchy, následuje celá řada druhotných jevů, které závažnost zranění zvyšují. Pacientům se tak často přitíží až dva tři dny po samotném zranění.

V postižené oblasti dojde k rozsáhlé a přirozené zánětlivé reakci. Ovšem ta ve stísněných prostorách míšního kanálku vede k některým nežádoucím jevům. Právě toto druhotné poškození nervové tkáně se do značné míry postará o to, že následky poranění páteře mají tak ničivé a především trvalé následky.

Nečekaný podezřelý
Mezi řadu viníků nebezpečného chaosu kupodivu patří i látka, která v těle jinak plní přímo životodárnou funkci: ATP. Pod třemi písmeny se skrývá tzv. adenosintrifosfát, energetická "měna" v buňce.

Dokáže do své struktury – do svých chemických vazeb – vratně uschovat poměrně velké množství energie (přibližně 50 kJ). Díky tomu slouží jako přepravník energie do těch míst v buňce či těle, kde je energie zrovna zapotřebí. Tam se rozloží na dvě sloučeniny (adenosindifosfát a fosfát) a tím se uschovaná energie uvolní.

Jak ale v roce 2004 zjistili Steven Goldman a Maiken Nedergaardová z univerzity v americkém Rochesteru, v případě poranění míchy je role jinak všude energetického oběživa "temnější".

ATP se podílí i na spuštění a udržení zánětlivé reakce v místě poranění. Buňky v daném místě ho začínají vypouštět po několika minutách. Ale v míše může tato reakce pokračovat ještě několik hodin. Vědci z Rochesteru ve své studii z roku 2004 ukázali, že ATP patrně v poraněné míše zakotví na povrchu některých buněk v místě zranění. Spustí tak složitý řetěz příčin a následků, které vedou až k smrti této buňky. Také demonstrovali, že zablokování "kotviště" (receptorů)na povrchu buněk, na které se ATP váže, vede ke snížení zánětlivosti a tím zmenšení poškození.

Vědci k tomu ovšem při svém experimentu použili látku, která nedokázala překonat bariéru oddělující krevní řečiště od centrální nervové soustavy. To znamenalo, že ji museli laboratorním zvířatům vpíchnout přímo do míchy. U lidských pacientů s podobným poškozením je něco takového zcela nežádoucí.

Šikovně malá barva
Tým se proto rozhodl hledat látku s podobnou chemickou strukturou, která by dokázala "zabrat" místo ATP, a přitom splnila i ostatní požadavky. Ukázalo se, že ji mají přímo po ruce. Jedná se modré barvivo Coomassie (také Brilliant Blue, Brilliant Blue G), tvrdí vědci ve studii v časopise PNAS.
Podivný název barviva je odvozen od ghanského města Kumasi. Běžně se používá v potravinářství (dává známý barevný odstín energetickým nápojům) i vědeckých laboratořích (např. pro zjišťování bílkovin). Zatím nejsou známé žádné nežádoucí účinky na organismus.

Při pokusech na laboratorních zvířatech vědci zjistili, že do krve podané barvivo skutečně omezuje druhotné poškození v místě poranění míchy. Také proti neléčené skupině zlepšovala motorické schopnosti či volní ovládání močového měchýře. "Není to lék," zdůraznila v tiskovém prohlášení Maiken Nedergaardová. "Myslím, že taková zranění nic nezhojí". Ale i třeba lepší ovládání močového měchýře by pro pacienty představovalo významné zlepšení. Zvláště proto, že v tuto chvíli jim medicína příliš nabídnout nemůže: "Jen se díváme, jak se pacientův stav horší," říká Nedergaardová.

Bohužel se v pokusu objevily i některé problémy. Zdá se například, že v případě člověka překonává barvivo bariéru chránící centrální nervovou soustavu hůře než u potkanů. V experimentu také potkani dávku "modré" dostali jen 15 minut po zranění. Tak brzy se většina zraněných pomoci nedočká. I když látka účinkuje i podána po několika hodinách, efekt je menší.

Objevitelský tým varuje, že zánětlivá reakce při poranění míchy je velmi složitý jev. "Myslím, že jediný lék nestačí," říká Nedergaardová. Mělo by se jednat o celý pestrý koktejl léků. Ale o jeho barvě už je patrně rozhodnuto.
Autor: Matouš Lázňovský