Sonda New Horizons | foto: AFP

NASA odložila start sondy

•   21:32
MYS CANAVERAL - Příliš silný vítr neumožnil americkému Národnímu úřadu pro letectví a vesmír (NASA) vypustit sondu New Horizons (Nové horizonty) na cestu k nejvzdálenější planetě Sluneční soustavy, Plutu.

Další pokus se podle CNN čeká ve středu.

Cíl sondy
Pluto - je poslední neprozkoumanou planetou našeho slunečního systému, k níž sonda poletí 4,8 miliardy kilometrů.

Začátkem příštího roku doletí New Horizons k Jupiteru, jehož gravitační síla ho popožene k setkání s Plutem. Pokud všechno půjde podle předpokladů, dorazí kosmický aparát vybavený sedmi vědeckými přístroji v létě 2015 do blízkosti Pluta.

Kolem něj bude kroužit šest měsíců a pořizovat snímky, jež snad pomohou odhalit tajemství této planety, která zůstává záhadou i 76 let po svém objevení.

New Horizons váží 454 kilogramů, je dlouhá 2,1 metru a velikostí zhruba odpovídá pianu. Náklady na misi jsou vyčísleny na 700 milionů dolarů a sonda má kromě Pluta samotného studovat i jeho měsíc Cháron a poskytnout vědcům lepší podklady pro studium Kuiperova pásu, záhadné oblasti ležící mezi Neptunem a vnějším okrajem planetárního systému.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK