Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

NASA zveřejní seznam hvězd, u kterých mají být obyvatelné planety

NEW YORK - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ve středu zveřejní seznam 400 hvězd, u kterých by mohly být obyvatelné planety. Jde o výsledek zkoumání vesmírného dalekohledu Kepler, který je v provozu od loňského března. Jeho účelem je objevovat planety podobné Zemi. Informoval o tom deník The New York Times.

Všechny planety, které Kepler doposud objevil, neposkytují vhodné místo pro život pozemského typu. Nemají pevný povrch a jsou příliš žhavé. foto: NASA

"Chceme najít život," řekl listu astronom Geoffrey Marcy z Kalifornské univerzity, který se podílí na zpracovávání výsledků zasílaných z vesmíru dalekohledem. Podle jeho dvaasedmdesátiletého kolegy Williama Boruckiho je Kepler důležitější než Hubbleův vesmírný teleskop. "Poskytujeme data, které lidstvo potřebuje k přestěhování do vesmíru," podotkl.

Přemístění lidí na jinou planetu bude nezbytné
Přesun lidí na jinou planetu bude časem podle astronomů nevyhnutelný. Země by například mohla přestat být obyvatelná kvůli změnám klimatu, dosud neznámé smrtelné chorobě, zásahu asteroidu či zániku Slunce. Vědci se proto snaží objevit co nejvíce alternativních "adres", na které by se lidstvo mohlo přesunout.

Dalekohled Kepler je přitom podle listu The New York Times prvním krokem v úsilí, které odborníci odhadují na několik desítek let. Chystají se na něj jak NASA, tak Evropská vesmírná agentura (ESA). Američané již letos na podzim například hodlají vyslat na Mars robotické vozítko Curiosity za 2,5 miliardy dolarů. Mimo jiné bude zkoumat, zda v minulosti na planetě existoval život, anebo zda tam v nějaké podobě přetrvává dosud.

ČTĚTE DÁLE:

Další podobná mise by mohla směřovat na měsíc Europa obíhající kolem Jupiteru, pod jehož povrchem je oceán, anebo na měsíce Titan, respektive Enceladus obíhající kolem Saturnu. Zatímco první je pokrytý metanem, z druhého vystřikují gejzíry vody. Astronomové se ještě na nejvhodnějším cíli neshodli. Otázkou také je, zda se na něco takového v současných ekonomických podmínkách podaří sehnat peníze. Kepler je první sondou vyslanou americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA), která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce. Dalekohled obíhá okolo Slunce a sleduje oblast poblíž souhvězdí Labutě a Lyra. Po obyvatelných planetách přitom pátrá v okolí asi 100.000 hvězd.

Astronomové pátrají po planetách mimo sluneční soustavu už asi 15 let, zatím jich objevili asi 500. Většina z nich je ale velmi velká, jejich hmotnost je 13krát až 25krát větší než hmotnost Země.