Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Nástupce raketoplánu ohrožen

Věda

  9:51
PRAHA - NASA se obává, že včas nedokončí loď, která má nahradit dosluhující raketoplány. Dlouhá pauza mezi pilotovanými lety, způsobená omezením rozpočtu, bude znamenat ztrátu know-how. Před třemi roky George Bush oznámil, že se Američané do 15 let vrátí na Měsíc.

Discovery. foto: Chris O'Meara ČTK

Následovalo hledání optimálního řešení, vyjasnění harmonogramu a zveřejnění plánu na trvalé osídlení Měsíce do roku 2024. Nyní se ukazuje, že ohrožen je již první krok celého procesu, projekt dopravního prostředku, který má nahradit stárnoucí raketoplány a měl by v modifikované podobě člověka donést i na Měsíc. Řeč je o raketě Ares a lodi Orion.

„Mám obavy o to, zda bude vše připraveno do roku 2014,“ řekl podle serveru News Scientist.com šéf americké vesmírné agentury NASA Michael Griffin. V tu dobu už by měly přitom být raketoplány čtyři roky mimo provoz. Griffin připomněl, že v podobné situaci už Spojené státy byly na konci sedmdesátých let minulého století, mezi koncem programu Apollo v roce 1975 a prvním startem raketoplánu v roce 1981. Šéf NASA upozorňuje, že prodlužující se mezera bude znamenat, že jeho agentura přijde o část know-how.

Půlmiliarda chybí
Po havárii raketoplánu Columbia bylo jasné, že nová generace kosmických lodí musí být jednodušší. NASA proto vsadila na jistotu. Nosná raketa s označením Ares i loď s kódovým jménem Orion silně připomínají koncepci programu Apollo ze šedesátých let. Samozřejmě s mnoha vylepšeními především v oblasti bezpečnosti a pohonu. Vše s cílem držet náklady v rozumných mezích. Ani to však nemusí stačit.

NASA totiž pro letošek kvůli rozpočtovému provizoriu přišla o více než pět set milionů dolarů. Do konce fiskálního roku, tedy do 30. září 2007, jsou její výdaje omezeny na úroveň předcházejícího období.

I po oznámení rozpočtových škrtů vedení NASA stále mluvilo o návratu na Měsíc jako o prioritě. Omezení pocítily jako první jiné programy. Pokud nyní vedení agentury pochybuje o reálnosti současných plánů, může jít i o taktický tah s cílem změnit rozhodnutí politiků. Manažeři NASA zdůrazňují, že programy Orion a Ares budou úspornými kroky zasaženy zvlášť tvrdě.

Sázka na „soukromníky“ Pokud se chmurné předpovědi vyplní, může se prodloužit americká závislost na nosičích jiných národů. Nejdůležitější roli budou samozřejmě hrát ruské nákladní lodě Progress a osvědčené „Sojuzy“, sloužící k dopravě kosmonautů. Své kosmické dopravní prostředky staví i další mocnosti. Jak evropský Automated Transfer Vehicle, tak japonský HTV už by v druhém desetiletí jednadvacátého století měly být v provozu.

Americké naděje se nyní upínají k projektu vnikajícímu ve spolupráci NASA a dvou menších soukromých firem, Rocketplane Kistler a Space Exploration Technologie. Obě společnosti získaly kontrakt na stavbu lodi pro dopravu nákladu i lidské posádky v roce 2006. Nové rakety z jejich dílny mají k ISS letět už za tři roky.

Mezinárodní vesmírná stanice bez tažného koně
Budování velké vesmírné základy je doposud nemyslitelné bez raketoplánů. Tyto „vesmírné autobusy“ přivážejí všechny větší díly. Kvůli stárnutí i neřešitelným bezpečnostním rizikům odejdou všechny raketoplány v roce 2010 do důchodu. S malým prodlením je měly nahradit nové rakety Ares a loď Orion.

Vinou rozpočtových škrtů je včasné dokončení projektu Orion ohroženo. Provoz Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) tak bude možná znovu záviset na ruských raketách.

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.