Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela

Neandertálci jídlem neplýtvali, dávali si občerstvení i v ložnici

PRAHA - Neandertálci, kteří obývali severovýchodní Španělsko, si dokázali zřídit spací prostory v nejpohodlnější a nejbezpečnější části jeskyně. Zbytky jídla si schovávali na horší časy, zjistili badatelé z Katalánského institutu lidské paleoekologie a sociální evoluce (IPHES).
Rekonstrukce neandrtálského dítěte

Rekonstrukce neandrtálského dítěte foto: Reprofoto

Neandertálci, žijící před 55 tisíci let jeskyni Abric Romaní v Capellanes u Barcelony, si obytný prostor komplexně organizovali: dělili si jej na zóny podle využití. Jedna z nich byla určena výhradně k odpočinku jako ložnice a byla umístěna v nejvnitřnější, a tím i nejvíce chráněné části jeskyně. Tento druh obývacího prostoru byl dosud zjištěn pouze u rodu Homo sapiens.

Podle paleontologa Josepa Vallverdúa, který se na výzkumu otištěném  v časopise Current Anthropology podílel, byly v prostoru nalezeny pozůstatky naznačující, že tam byly zapalovány ohně pro udržení tepla.

Mezi ohništi se na ploše deset až 15 metrů čtverečních zřejmě k spánku ukládalo šest až osm jedinců. V jiných částech jeskyně byla ohniště používána k jiným účelům, vysvětlují vědci ve své studii.

V prostorách pro spánek i odpočinek bylo i jakési občerstvení či jednohubky, což byly fakticky zbytky jídla z předchozího dne. Tento zvyk využít takto zbytky potravy byl později rozpoznán i u dnešních primitivních společností.

Neandertálci z Abric Romaní si také podlahu pokrývali kožešinami, vysvětlil již dříve Eudald Carbonell. Navrch dávali naplaveninové bahno či písek a na něm rozdělávali ohně. Takto mohli po vyhasnutí popel lehce z jeskyně vynést.

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...