Pondělí 30. ledna 2023, svátek má Robin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Neandertálci žili podle vědců v jeskyních už před 176 tisíci lety

Neandertálci si zařizovali bydlení v jeskyních už před 176 500 lety. Podle vědců z Francie, Belgie a Nizozemska o tom svědčí stopy v jedné z jeskyň v jižní Francii, kterou objevili speleologové už v roce 1990. Pralidé v ní zanechali z té doby kruhové krápníkové struktury a kosti, které ukazují na organizaci práce a pravděpodobně na pořádání rituálů. Dosavadní nejstarší stopy neandertálské „civilizace“ se datují zhruba z doby před 38 000 lety.

Neandrtálec (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Zjištění této skutečnosti zpozdila jednak generační výměna mezi paleontology, kteří jeskyni v Bruniquel zkoumali po jejím objevení a pak znovu až před třemi lety, jednak využití nových technických metod ke zjištění stáří a struktury nalezených předmětů.

V polovině 90. let se tradiční karbonovou metodou zjistilo, že tam jsou spálené kosti staré už 47 000 let. Od roku 2013 k této technice přibyla trojrozměrná počítačová analýza a vypočítávání stáří krápníků opracovaných lidskou rukou z poměru obsahů thoria a uranu.

Čeští vědci objevili organizmus, který funguje i bez mitochondrií

Protože se žádný jiný lidský druh v oblasti nevyskytoval, přisuzují vědci aktivitě v jeskyni neandertálcům. Ti na Zemi žili před 40 000 až 250 000 lety.

„Domníváme se, že jsme prokázali, že neandertálci byli schopni jít pod zem v nepřátelském prostředí, používat oheň jako světlo a dělat neobvyklé věci, které se netýkají jen obyčejného přežívání,“ řekl Jacques Jaubert z univerzity v Bordeaux. Tehdejší lidé podle něj uskladnili v mohutné jeskyni na 2,3 tuny materiálu, k čemuž byla nezbytná kolektivní práce. Krápníky mimo jiné stavěli do kruhu či z nich vytvářeli zídky.

Vánoční kolotoč 2022 se dotočil: Jaké dárečky vám udělaly radost?

Už po čtrnácté jsme na konci roku roztočili oblíbený Vánoční kolotoč. Opět to bylo velkolepé. Pojďme se za Vánočním kolotočem 2022 ohlédnout a...