Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Nejlepší evropskou učebnicí je česká prvouka

Věda

  7:00
PRAHA - Nejlepší evropskou učebnicí roku je česká Prvouka pro 2. ročník základních škol plzeňského nakladatelství Fraus. Rozhodla o tom odborná porota Evropské asociace nakladatelů učebnic na mezinárodním knižním veletrhu ve Frankfurtu.
Hlavně by děti měly být šťastné

Hlavně by děti měly být šťastné foto: Shutterstock

Zvláštní cena poroty byla udělena také interaktivní učebnici Zeměpis pro 9. ročník a víceletá gymnázia. Do dvanáctého ročníku soutěže se přihlásilo 20 nakladatelů se 40 tituly.

ČTĚTE TAKÉ:

U poroty složené z pedagogů, didaktiků a nakladatelů z celé Evropy uspěla česká prvouka zřejmě kvůli netradičnímu pojetí výuky. "Prvouka, a obzvláště ve druhé třídě, bývá často chápána jako předmět, kde si děti povídají, hrají, opakují věci z první třídy, takže se v důsledku mnoho nového nedozvědí," konstatovala jedna z autorek učebnice Michaela Dvořáková z Pedagogické fakulty UK.

Nakladatelství Fraus

České učebnice na frankfurtském veletrhu slaví úspěchy opakovaně, tituly nakladatelství Fraus zde pravidelně bodují šestým rokem

Učebnice sice klade důraz na nácvik praktických dovedností, ale zároveň seznamuje děti s vážnějšími tématy. Žáci se třeba učí rozeznat situaci, kdy jsou v ohrožení, a učí se oslovit dospělé s prosbou o pomoc. "Do učebnice jsme zapracovaly i situace, které mohou nastat v kontaktu s jinými etniky včetně konfliktů, na které se děti snažíme připravit a učit se je zmírňovat," dodala Dvořáková. Ke knížce byl vytvořen také pracovní sešit, interaktivní učebnice a příručka pro učitele.

Ukázka z učebice

Interaktivní učebnice zeměpisu pro deváťáky zase zaujala porotu tím, že dětem nepředkládá "hotovou pravdu", ale ve spolupráci s učitelem je vede k tomu, aby dané problematice samostatně přišly na kloub. "Šlo nám o to, aby se s naší učebnicí děti naučily více přemýšlet a méně se zeměpis biflovat," vysvětlil Miroslav Marada z Přírodovědecké fakulty UK, který řídil čtrnáctičlenný autorský kolektiv.

Látku z interaktivní učebnice promítá kantor žákům na interaktivní tabuli, obrázky a ilustrace z knížky jsou napojeny na videa a internetové odkazy.

Žáci se kromě klasického učiva zeměpisu dozvídají i o tom, jaké problémy trápí velkoměsta ve vyspělém světě v porovnání s metropolemi rozvojového světa, o dopadech dopravy na životní prostředí nebo o klimatických změnách.

Autoři: ,