Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Takhle vypadá zatím nejstarší údajný předchůdce člověka. Žil mezi zrnky písku

PEKING - Údajně nejstaršího předchůdce člověka objevili vědci v Číně. Jednalo se o miniaturní stvoření o velikosti pouhého jednoho milimetru, které žilo před 540 miliony let. Informoval o tom zpravodajský server BBC News s odvoláním na časopis Nature.

Nejstarší předchůdce člověka je prý milimetrový saccorhytus foto: CAMBRIDGE UNIVERSITYReprofoto

Mezinárodní tým vědců z Británie, Číny a Německa objevil fosilní pozůstatky asi 40 živočichů zvaných saccorhytus v centrální části Číny. Podle nich je několik fosilií „skvěle zachovalých“. Saccorhyta, který je podle všeho nejprimitivnějším zástupcem velké živočišné skupiny druhoústých, vědci označují za nejstarší známý článek evolučního vývoje, jenž vedl přes ryby až k člověku.

Vědci objevili v jihovýchodní Asii 163 druhů živočichů a rostlin

Mikroskopický tvor žil mezi zrnky písku na dně moře. Charakterizují ho především - na jeho rozměry - obrovská ústa. Tělo měl pokryté tenkou, poměrně pružnou kůží a svaly. Podle vědců se tak mohl pohybovat stahováním svalů.

Tělo měl saccorhytus souměrné, což je jeden ze znaků, který je typický pro jeho evoluční potomky, včetně člověka. Kuželovité výrůstky na těle živočicha by mohly podle vědců být velmi ranou obdobou žáber.

Druhoústí jsou živočichové, u nichž zanikají prvoústa a definitivní ústa se prolamují na opačném konci zárodku. U saccorhyta vědci nenašli důkazy o tom, že by měl řitní otvor, což znamená, že pravděpodobně ještě přijímal potravu a vylučoval stejným otvorem.

Nejstarší doposud nalezení zástupci skupiny druhoústých žili před 510 až 520 miliony let. V té době se již druhoústí začínali členit na obratlovce a živočichy, jako jsou například hvězdice nebo ježovky, napsal server BBC News.

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně