Korálový útes

Korálový útes | foto: Shutterstock

Nejvýznamnější vědecké objevy roku 2020: Korál větší než Empire State Building či tajemství Vikingů

•   5:00
Jedním z úspěšných tahů vědeckého světa byl bezpochyby mimořádně rychlý vývoj vakcíny proti covidu-19. Vědci ale pokročili i v dalších oblastech své činnosti. Například poodhalili příchod lidí do Ameriky, zachytili seizmickou aktivitu na Marsu nebo našli v Austrálii hvězdný prach starší než Slunce.

1. První embryo tyranosaura

Úplně poprvé vědci zkoumali zbytky embrya staré zhruba 75 milionů let, patřilo tyranosaurovi. Zkoumali dva kousky, spodní čelist nalezenou v Montaně a dráp z Kanady. Velkým překvapením výzkumu bylo, že mládě tyranosaura se narodilo poměrně malé. Měřilo jen něco málo přes jeden metr, zato ale mělo neobvykle dlouhý ocas, píše National Geographic. Embryo nepatřilo známému Tyronasouru Rexovi, ale jeho blízkému předkovi.

2. Seizmická aktivita na Marsu

Vědci objevili nový materiál pro stavbu příbytků na Marsu. Jeho hlavní složkou je chitin

V roce 2020 vědci z NASA pokročili ve výzkumu čtvrté planety naší sluneční soustavy. „Poprvé jsme zjistili, že Mars je seizmicky aktivní planeta,” řekl Bruce Banerdt z NASA, uvádí server Space. Vědci zachytli během deseti měsíců zhruba 174 případů, kdy se planeta chvěla. Původ seizmické aktivity na Marsu je zatím neznámý, protože oproti Zemi třas na Marsu nezpůsobují tektonické desky.

3. Vikingové měli geny lidí z jižní Evropy i Asie

Světlovlasí nájezdníci? DNA vikingů v sobě skrývá i cizorodé prvky, uvádí studie

Nejnovější výzkum zabývající se analýzou 400 lebek Vikingů z různých koutů Skandinávie, Grónska i Británie ukázal překvapivé výsledky. Vědci věří, že našli skutečnou podobu Vikingů a také vyvrátili tvrzení, že Vikingové se vyznačovali blonďatými vlasy. Naopak výzkum odhalil, že většina z nich měla ve skutečnosti hnědé vlasy. Ve svém DNA měli také geny patřící lidem z Asie a jižní Evropy. „Dosud jsme z genetického hlediska nebyli jisti, jak Vikingové vypadali, až doteď,” řekl Eske Willerslev z St John’s College v Cambridge, kde se analýzou zabývali, píše server CNN.

4. Příchod lidí do Ameriky

Dle nových nálezů lidé žili v Severní Americe už před 30 000 lety, tedy dvakrát dříve, než se myslelo

Jeskyně Chiquihuite v Mexiku odkryla tajemství o prvních obyvatelích amerického kontinentu. Vědci našli uvnitř kamenné čepele, pazourky a dřevěné uhlí, všechny tyto předměty jsou staré asi 30 tisíc let. Původně se ale archeologové domnívali, že se předkové původních obyvatel Ameriky dostali o tisíce let později. Tento objev však potvrzuje pravý opak.

5. Korál větší než Empire State Building

V Austrálii objevili korálový útes vyšší než mrakodrap

Překvapivým objevem se pro vědce zkoumající podmořský život stal korál o velikosti mrakodrapu. Tým australských vědců z Schmid Ocean Institute během mapování Velkého bariérového útesu v Austrálii objevil korál, který je vysoký více než 500 metrů. Je tak například vyšší než newyorský mrakodrap Empire State Building, který měří 381 metru, nebo pařížská Eiffelova věž měřící 300 metrů. Je to poprvé za 120 let, kdy byl takhle vysoký korál objeven, uvádí Schmidt Ocean Institut.

6. Hvězdný prach starší než naše sluneční soustava

Austrálie odhalila také nečekaný objev kosmických rozměrů. Před 50 lety dopadl na území Austrálie meteorit zvláštního složení. Jeho analýza ukázala, že obsahuje hvězdný prach, který se vytvořil zhruba před 5 až 7 miliardy let. Meteorit se tak stal nejstarším materiálem na naší planetě, je dokonce starší než naše hvězdná soustava.

Autor: hkr