Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

On-line nákupy: riziko i pro obchodníka

Věda

  6:00
Češi utratili loni v internetových obchodech 18 miliard korun, letos se má tato částka zvýšit na 22 miliard. Tak velký objem nákupů s sebou mnohdy přináší problémy.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. foto: Reprofoto

Asi nikoho nepřekvapí, že dominantním způsobem platby za uskutečněné nákupy zůstává dobírka. Ta je využívána při třech čtvrtinách transakcí a jako platební metodu ji nabízí 97 % českých internetových obchodů. Stejně rozšířená co do nabídky e-shopů je i možnost převodu na účet, dále následuje možnost osobního odběru na pobočce spojená s platbou v hotovosti (74 %) a až poté platby kreditními nebo debetními platebními kartami, na něž jsou připraveny dvě třetiny e-shopů. Různé elektronické peněženky, byť se o nich v poslední době hodně mluví, zaujímají sotva pár procent.

Přitom v zahraničí na západ od nás vypadá situace zcela opačně. Osmdesát procent transakcí uhradí zákazníci pomocí platební karty, jen 10 % nákupů si nechávají poslat jako dobírku.

Popularita tohoto druhu platby je do jisté míry dána tím, že peníze zůstávají až do poslední možné chvíle u zákazníka a ten tak nemusí slepě spoléhat na spolehlivost obchodu. Proto je dobírka v drtivé většině případů volena jako první způsob platby u daného obchodníka a pokud se osvědčí, zákazníci mnohdy začnou využívat jinou metodu.

Riziko, které by na svých bedrech nesl nakupující, je tak do jisté míry přeneseno na e-shop. Při rostoucím objemu zásilek to však znamená konkrétní problémy. Zákazníci se mnohdy rozhodnou zakázku nepřevzít. Někdy tak činí zcela vědomě, jindy za to může nespolehlivost dopravce či jiné faktory – ve všech případech však odesílateli vzniknou určité náklady: jak na zabalení zboží a jeho expedici, tak na jeho cestu do místa určení a zpět.

U největších českých e-shopů činí takto způsobené roční ztráty statisíce korun.
Lidé si mnohdy mylně myslí, že takto jednat je jejich právo, které jim přiznává zboží objednané na dálku do čtrnácti dní od provedení nákupu bez udání důvodu vrátit. To je sice pravda, ale nejprve musejí zakázku převzít. Poté, klidně po jejím vybalení a vyzkoušení, ji mohou zaslat nazpět. 

Logickou odpovědí proto začíná být obrana obchodníků. Její nejmírnější forma spočívá v eliminaci nákupů na dobírku pomocí finančních podmínek. Mnohdy nejlevněji vyjde osobní odběr, ten však bývá spojen s jiným rizikem. Spousta prodejců jej v souladu se zákonem nepovažuje za obchod na dálku, protože si zboží přebíráte osobně (byť jej třeba nemůžete vyzkoušet), a tudíž jej ani bezdůvodně vracet. Proto se vždy informujte, jaké podmínky uplatňuje daný obchodník.

Další forma obrany spočívá v evidenci problematických zakázek, případně jejich telefonického ověřování, což je však řešení možné pouze při menším objemu zakázek.

Některé e-shopy přistupují přímo k vymáhání poplatku za zmařenou expedici. Otázkou však zůstává, jaká je její právní vymahatelnost, protože prokázat, že objednávku skutečně provedl její příjemce, bývá často složité, ne-li nemožné.

Autor: