Pondělí 17. května 2021svátek má Aneta 14 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Orientace > Věda

Pesticidy mohou zvyšovat riziko vzniku Parkinsonovy nemoci

Pesticidový postřik proti škůdcům | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pesticidový postřik proti škůdcům | foto: Shutterstock

JERUZALÉM Souvislost mezi prostředky hubení škůdců a Parkinsonovou chorobou potvrzuje studie izraelských vědců vypracovaná na základě průzkumu mezi obyvateli arabské vesnice u Tel Avivu. V lednu je zveřejnil místní lékařský odborný časopis, dnes je citovala agentura AFP.

Počet nemocných Parkinsonovou chorobou je v lokalitě Baká al-Gharbíja se 70 případy na 100 tisíc obyvatel více než dvojnásobný oproti sousedním arabským lokalitám, jejichž obyvatelé mají podobný genetický profil.

"Usuzujeme, že vyšší míra výskytu tohoto onemocnění se vysvětluje masivní přítomností pesticidů na okolních polích, pesticidů rozprašovaných zejména letadly," řekl vedoucí výzkumného týmu doktor Rafík Masalá. "Bylo prokázáno, že vdechování pesticidů negativně působí na produkci
dopaminu," vysvětlil.

Ztrácí kontrolu nad pohybem
Parkinsonova choroba, neurodegenerativní onemocnění centrální nervové soustavy, přímo souvisí s úbytkem nervových buněk v určité části mozku. Tyto buňky za normálního stavu produkují dopamin, přenašeč signálů mezi nervovými buňkami. Nedostatek dopaminu způsobuje, že pacient postupně není schopen ovládat nebo kontrolovat svůj pohyb.

Vědci se kloní k teorii, že nemoc může být důsledkem genetických predispozic a vlivu vnějšího prostředí. Rafík Masalá rovněž uvedl, že počet případů onemocnění Parkinsonovou chorobou je
mezi arabskými obyvateli Izraele o mnoho nižší (43 případy na 100 tisíc obyvatel), než výskyt této nemoci mezi židovskými rolníky.

V roce 2009 už studie francouzského Národního ústavu pro zdraví a lékařský výzkum (INSERM) prokázala souvislost mezi vystavením lidského organizmu vlivu pesticidů a výskytem Parkinsonovy nemoci. Za problematické byly označeny zejména chlororganické sloučeniny.

Věděli jste, že můžete ovlivnit riziko vzniku alergie vašeho děťátka?

Alergie je nemoc dnešní doby. V České republice je až 25 % alergických dětí a tento počet pořád stoupá. Lze nějak vzniku alergie předejít?