Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Pravěké ženy v domácnosti?

Pravěká domácnost je většinou představována poněkud zkresleným modelem. Na jedné straně muž - lovec, akční agresivní nemluva, který po ulovení mamuta nejraději mlčky hledí do ohně, a když má nějaký problém, vyhledá samotu v koutě jeskyně.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Hynek

26. 3. 2006 15:41
Má trocha do mlýna:
http://www.opatov.com/knihy/sovinismus.htm" target="_blank" rel="nofollow">http://www.opatov.com/knihy/sovinismus.htm
0 0
možnosti

William

25. 3. 2006 23:02
Takové ukrutné nesmysly
V pravěku nikdo z našich současníků nebyl.To, že někteří lidé předpokládají, že tehdejší člověk byl něco napůl mezi námi a součassnou opicí, je čistě jejich názor.
 
Tak já budu taky chvilku uvažovat: Dnešní člověk má průměrné IQ 100. Dnešní opice má IQ ... (střílím od boku) 50. Pravěký člověk měl tedy IQ 75, což už je docela retardace. Muž byl retardovaný více, protože muži se vyvíjejí v dřívějších stádiích pomaleji než ženy. V určitém smyslu by se dalo mluvit o tom, že ženy si braly takové poloopičáky, protože nechtěy zůstat na ocet.
Chytřejší ženy tehdy nutily své retardované protějšky pracovat. Retardi to brali jako nutnost. Protože ovšem samy byly též retardované, pracovaly také. Z toho vyplývá, že 75% prací dělali muži a 25% ženy.
 
A hele, Lidový noviny a Neviditelnej pse, prosím, votiskněte mi to nebo aspoň dejte na internet, chci bejt taky jednou něčím zajímavej...
0 0
možnosti

Marcela

2. 4. 2006 13:01
Re: Takové ukrutné nesmysly
Podle čeho určujete IQ neandrtálců? Dělal jste jim testy?
Pokud usuzujete z velikosti mozku, můžete se dostat až otázce - záleží skutečně na velikosti?
Nedošlo růstem mozku pokroku v oblasti ukládání vzpomínek a jejich vybavování? Nesměšujte s IQ (viz. dokonale si pamatující idioti).
K vaší úvaze - proč by si inteligentnější žena brala mentálně zaostalého muže? Už jste někdy viděl připevněnou poličku od méně inteligentního muže? Já bohužel ano, a proto nevěřím, že by to takto mohlo fungovat.
0 0
možnosti

hups

24. 3. 2006 22:54
holka neudrzi myslenku
holka neudrzi myslenku ponekud neni jasny o co jde v tom clanku - holt to sitovy mysleni :))) navrhuji sber sipku a jerabin
0 0
možnosti

jana

28. 3. 2006 22:44
Re: holka neudrzi myslenku
V zasade s Vami souhlasim - ten clanek je fakt blbost.
0 0
možnosti

rejpal

24. 3. 2006 22:42
proc jsou nekteri promiskuitni
Co napsali Klauni: mimopárové děti a milenky většina normálních lidí pokládá za svinstvo. To první víc než to druhé. A muži, kteří si to pořídí, většinou zjistí, že je to spíš průšvih než příjemnost. Ale co byste se pro větší rozšíření svých hloupých genů neobětoval, že? Přeji hodně úspěchů. Klaunum: velmi zajimavy nazor. Evoluce ale zna termin - optimalizace. Ano, nekteri to presvihnou, maj druhou mizu ci milenku a nemaj na to - to je pak stres, ale zeptejte se Mika Jaeggera, jak se mu s temi vsemi detmi, milenkami atd zije - on na to ma, je to takovy pav s velkym ocaskem - v jeho pripade je ornamentem zpev. A diky nemu ma takove zdroje, ze svych sedesat oficialnich deti uzivi. Pokud na to mate: dlejte deti jak jen muzete - proste budte promiskuitni (kdyby s vami zeny deti mit nechtely, nedaly by vam). Pokud na to nemate 9coz je vetsina populace - gaussova krivka) - moralizujte a snazte se radeni tech co na to maj omezit, radej totiz na vas ukor (demokracie a zruseni slechty lze povazovat za tokovou pritrz mocipanum). Chlapci ci devcata, myslete trochu.
0 0
možnosti

rejpal

24. 3. 2006 22:55
Re: proc jsou nekteri promiskuitni
Zrovinka je v televizi rozhovor s Claudem Lelouchem, francouzkym reziserem: za zivot pet manzelek, 7 deti. Ono se to tem slavnym tak nejak stava. Na rozdil od muzu ale, slavne zeny vetsinou nemivaji 7 vlastnich deti. Muzum se zkratka vysoka pozice vic vyplati.
0 0
možnosti

rejpal

24. 3. 2006 18:57
nic noveho pod sluncem
Mimochodem je zajimave, ze u socialne monogamnich zivocichu, ma li samice dost zdroju a neni zavisla na partnerovi, promiskuita vzkveta. Predpoklada to constrained female hypothesis, a predikce teto hypotezy byly experimentalne prokazany napriklad u zvonohliku (Hoi-Leitner et al, 1998, ProcRoySocLond B). Vysvetluje se to tak, ze se samice nemusi obavat reakce samce na neveru - zdroju je dost, a tak samice dokaze udrzet vysoke fitness mladat i kdyz samec do potomklu neinvestuje (protoze treba nejsou jeho) Neco podobneho - tedy osamostatneni zen, vidime i v nasi blahobytne spolecnosti. Joj, socialni monogamie je krasny system, a vsichni v teto diskusi jej tak nejak intuitivne chapeme. Samozrejme, osamostatni li se samice, zacne kompetice mezi samci o fertilizace (nemusi se totiz starat, jedinou jejich starosti je zplodit co nejvice mladat), a to muze vest k nabourani systemu monogamie - nekteri samci budou oplodnovat hodne samic, jini si ani neskrtnou. Jsem zvedav, jak to bude casem u lidi. No, mozna blahobyt skonci a vratime se zpatky ke staremu systemu (nebo nas tam vrati nejaky Saddam)
0 0
možnosti

letkiss

24. 3. 2006 19:13
Re: nic noveho pod sluncem
A čím se vlastně mužské myšlení liší od opičího?
0 0
možnosti

elsopo

24. 3. 2006 17:32
noro
v ceske republice je 1 500 000 psu a mobilu vic nez obyvatel. znam zeny, ktere nemaji deti jen proto, ze by se museli vzdat sveho pohodlneho zivota. radsi si koupej tereni auto, velkyho cokla a za kredit prokecaj stovky za mesic nez aby udelaly neco pro spolecnost
0 0
možnosti

katinka

24. 3. 2006 17:37
Re: noro
ty si asi nejaky trpitel, co se vzdal vseho v ramci toho, aby mohl oplodnit co nejvice zen a uzivit co nejvice deti, ze ? kus od internetu, co zde delas, placas cas kvakanim nesmyslu, misto toho aby si se staral o deti !
0 0
možnosti

feministka na druhou

24. 3. 2006 16:40
ženský možná pryč od volantu, ale:
chlapi ven z kuchyně! (Vždycky v ní chtějí být jen šéfkuchaři)
0 0
možnosti

elsopo

24. 3. 2006 17:25
Re: ženský možná pryč od volantu, ale:
no, ja jsem naopak slysel ze nejlepsi kuchari jsou prave muzi
0 0
možnosti

jap

24. 3. 2006 11:37
manažerky v jeskyni = manželky v kuchyni
hauserová - jste směšná.
0 0
možnosti

helena

24. 3. 2006 12:04
Re: manažerky v jeskyni = manželky v kuchyni
Kde paní Hauserová  použila slovo manažerky? Že tedy je tak směšná?
Představa, že praženy  jen  neseděly v jeskyni a  přičinily se o potravu samy se mi zdá dost logická. Nechci polemizovat o množství, ale proč by seděly  doma o hladu, když nemusely. Něco jiného je v 19. a na začátku 20. století. Pracovat a vydělávat, když byly vdané ? To by vypadalo, že je manžel neschopný. Samozřejmě netvrdim, že to platilo 100 %, aby někdo nespustil, že jeho babička nebo prababička atd. A tato představa, že je ostuda, když to muž nezvládne sám stále přetrvává a tak se dělá, jako že jo. Kupodivu není ostuda, když se na ženu a společně děti vykašle, to je kabrňák, co si to umí zařídit. Takže podle mně jeden z důvodů, proč ženy nechtějí více dětí je nejistota a nechuť nechat se dusit řečma typu " já tě živím, tak mám pravdu", když vysloveně nemusím. Takže jako praženy.
0 0
možnosti

Tomáš

24. 3. 2006 10:58
zkoumáme hezky ale nevím jestli rozumně
Aniž bych s článkem polemizoval, je hloupé vymýšlet (i kdyby chytré) konstrukce a můžeme se tam jít podívat. Doopravdy, nezbláznil jsem se. Křováci, Aboridžinci a pár dalších etnik žije na úrovni paleolitu. Existují o nich desítky dobrých prací (jsou spíš ve shodě s tvrzeními v článku než že by zde existoval nějaký zásadní protiklad). BTW, s málomluvností je to přesně opačně - čím primitivnější kultura, tím víc se tam mluví, tím víc se projevují city a tím víc se i zpívá a muzicíruje a tančí. Ta zapšklá málomluvná atmosféra tu nebyla ani ve středověku, je to dítko tak 19. století.
0 0
možnosti

rejpal

24. 3. 2006 11:51
Re: zkoumáme hezky ale nevím jestli rozumně
Souhlas, role jsou i v techto etnikach ale castecne oddelene (v souladu co jsem psal nize), i zde lovi vetsi korist muzi, stejne jako u nas ja montuju vestaveny skrine. O nejake zapsklosti u lovcu nemuze ale byt rec, napr. u brazilskych pralesnich indianu je u muzskych ohnu vzdy zabava (ano, u zenskych ohnu a v zenskych obydlich take). Nevidim duvod, proc by tomu tak nemohlo byt i u etnik obyvajicich stredni evropu pred 30 000 lety (kdyz navic oproti drivejsi predstave o hladoveni techto lidi se dnes ukazuje, ze jejich materialni kultura a blahobyt byly na pomerne vysoke urovni, vyssi nez pozdeji v mezolitu). Nic to ale nerika o tom, ze muzi a zeny pristupuji k problemum stejne - to je ale nanestesti to, co se nam snazi namluvit nektere smery feminizmu, ktere se timto znasilnovanim skutecnosti blizi jinym nechvalne znamym filosofickym smerum koncicim na ismus, ktere se take snmazily umele pretvorit lidskou spolecnost. Jak to dopadlo pocitujeme v teto casti evropy na vlastni kuzi dodnes.
0 0
možnosti

Tess

24. 3. 2006 8:04
A dalsi dukaz, ze nazor Hauserove je spravny
http://www.anthro.utah.eduoconnell.html">   < o:connecttype="rect" gradientshapeok="t" o:extrusionok="f"> James O'Connell , reditel archeologickeho centra na universite Utah v Salt Lake pise zajimeve veci v aktualnim cisle casopisu  http://www.elsevier.comlocateissn00472484">
0 0
možnosti

rejpal

24. 3. 2006 9:00
trochu opatrneji prosim
Hernajs, a jaky to ma impakt faktor (ten casak ci co to je), ja jen abysme se nebavili o nesmyslech a nevydavali jedno mozna pofiderni tvrzeni za obecnou a jedinou pravdu. Nicmene, megafauna (vcetne mamutu) zrejme vymizela z Ameriky, Evropy a Australie pricinenim cloveka / nekdo ji tedy lovil. Kdyz se podivame, kdo lovi trpaslici slony v Africe, jsou to pigmejsti muzi, ne zeny. Kdyz se podivame, kdo bojuje se sousednimi tlupami, jsou to opet vetsinou muzi. Ano, dnes se jiz tolik nebojuje, a podivate-li se na prirodni narody, muzi casto sedi s rukama v kline a koukaji jak zeny pracuji. Hauserova ma tedy pravdu v tom, ze za normalnich okolnosti zeny hodne (i kdyz vlastne nenapadne, o to trpeliveji) prispivaji k blahobytu spolecenstvi / o tom zadna. V pripade ale, ze prijde nepritel, ocekava se od muzu, ne od zen, ze nasadi zivot. Reknete mi, proc zeny pri nebezpeci jeci a muzi vetsinou ne (takove ty hruzostrasne vykriky v katastofickych filmech :-). Neni to proto, aby privolali muze, kteri nekde lelkuji a nevi ze hrozi nebezpeci?
0 0
možnosti