Úterý 19. března 2024, svátek má Josef

Před 40 miliony let žily v Antarktidě žáby. Vědci objevili zkameněliny

Před 40 miliony let byla Antarktida domovem několika druhů žab, které jsou dalším důkazem, že tato ledová oblast byla svého času mnohem teplejší a spadala do mírného podnebného pásu. Fosilie těchto obojživelníků se našly na ostrově Seymour, který tvoří část Antarktidy, jež leží nejblíže k nejjižnějšímu výběžku Jižní Ameriky, napsal zpravodajský server CNN.
Žába - ilustrační foto.

Žába - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Žáby, jejichž fosilie se tu našly, byly drobné - měřily asi čtyři až pět centimetrů - ale značně se podobaly pěti žijícím druhům zavalitek (Calyptocephalella), které v současnosti poskakují po Patagonii, uvedli vědci ve studii zveřejněné v časopise Scientific Reports.

„Vypadaly jako současné žáby. Nijak se nelišily. Naše žáby byly dost malé, ale stále zapadaly do škály těch, které žijí v současnosti, i když většina z nich je větší,“ řekl Thomas Mörs, kurátor švédského Přírodovědného muzea a profesor paleontologie.

Život v pralese

Mörs vysvětlil, že tyto žáby patrně žily v mírném, vlhkém, deštném pralese, který byl velmi podobný tomu, jaký je nyní v chilských Andách, a kde se teploty v jednotlivých ročních obdobích liší jen málo. Mohly skákat po listech nyní vyhynulých leknínovitých rostlin. Na ostrově Seymour se našly i zkamenělé kokony pijavic a také hrstka fosilních ostatků savců.

Indičtí vědci pojmenovali nového hada podle Salazara Zmijozela ze světa Harryho Pottera

„Podle mého odhadu byla Antarktida místem s bohatým a rozmanitým životem. Našli jsme jen zlomek toho, co tam kdysi žilo,“ řekl. „Leknínovité rostliny byly prvním náznakem, že tam bylo sladkovodní prostředí, a že to nebylo celou dobu zamrzlé,“ dodal.

Zjištění jeho týmu naznačuje, že lesy Jižní Ameriky mohou být „moderní analogií“ antarktického klimatu před zaledněním tohoto kontinentu. A nyní tu mohou žít druhy, které původně obývaly Antarktidu.