Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Přehnaná péče rodičů může poškodit mozek dětí

MAEBAŠI - Experiment japonských vědců ukázal, že příliš starostliví a protektivní rodiče mají negativní vliv na rozvoj šedé kůry mozkové u svých dětí.

Pravidelná hlášení aktuální polohy do mobilu, důkladné lustrování kamarádů, zákaz veškerých jen trochu nebezpečných aktivit. Podobně nebo ještě drsněji chrání někteří rodiče své potomky před zlým světem.

Jenže přehnaný rodičovský dohled může dětem pěkně znepříjemnit život. Navíc příliš neprospívá jejich psychice. Jak ale ukazuje nový výzkum japonských badatelů, může "policejní" přístup ze strany rodičů dokonce poškodit dětský mozek.

Studie Kosukeho Narity z Gunmské univerzity v Maebaši a jeho kolegů propojuje neurologii s psychologií. Vědci nejprve skenovali mozky padesátky dvacetiletých dobrovolníků. Pak je požádali, aby vyplnili podrobný dotazník, který popisoval jejich vztah k rodičům. Soustředili se na dobu, než jim bylo 16 let.

Účastníci experimentu ohodnocovali významnost výroků typu "snažili se kontrolovat vše, co jsem dělal", "nechtěli, abych vyrostl", "usilovali o to, bych se na nich cítil závislý".

Potomci nadměrně ochranářských rodičů měli v porovnání s dětmi se "zdravějšími" vztahy v rodině méně šedé hmoty v jedné z oblastí kůry čelního laloku.

Stejně se navíc projevilo, když se otec choval k dítěti lhostejně, uvádějí vědci v odborném časopise Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry. Zmíněná část čelního laloku se rozvíjí v dětství a její odchylky od běžného vývoje se objevují u lidí se schizofrenií a dalšími psychickými nemocemi.

Hormony v pozadí
Podle Kosukeho Narity stojí za úbytkem množství šedé hmoty zvýšená produkce hormonu kortisolu. Vylučuje se v zátěžových situacích, tedy například i při stresu vyvolaném nadměrným rodičovským dohledem. Mozek byl podle japonských vědců ovlivněn také sníženou tvorbou hormonu dopaminu. Ta může být vyvolána lhostejností a slabým rodičovských vedením.

Anthony Harris z Westmeadské nemocnice v Sydney míní, že je studie významná v pohledu na dlouhodobé dopady rodičovské péče. Odlišnosti na mozku však podle něj nemusí být trvalé.