Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Evropa

Třetina žáků se otevřeně vymezuje vůči Romům, ukázal průzkum

Žáci základní školy - ilustrační foto.

Žáci základní školy - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

PRAHA - Pro žáky šestých a devátých tříd základních škol je důležité, jakou barvu pleti mají jejich kamarádi. Třetina žáků se otevřeně vymezuje vůči Romům, ostatní etnika jsou pro ně přijatelnější.
  7:00

Vyplývá to z průzkumu společnosti Scio, který se zaměřil na to, jak žáci vnímají své okolí. Ideálním kamarádem je pak ten, který příliš nevybočuje, je spíše průměrný a neměl by být obézní.

Z průzkumu vyplynulo, že 40 procent žáků by se zapojilo do pochodu proti Romům. Pouze osm procent by s pochodem vyjádřilo nesouhlas. V dotazníku také 32 procent dětí uvedlo, že by se nikdy nekamarádilo s Romem.

"Žáci říkají, že děti s odlišnou barvou pleti by to měly v kolektivu těžké. Asi osm procent žáků uvedlo barvu pleti jako odlišnost. Ale zároveň děti neuvádí, že by si s někým odlišné barvy pleti nerozuměli," řekl novinářům vedoucí výzkumu Štěpán Pudlák.

Jak má vypadat ideální kamarád?

Výzkum také ukázal, jak by měl vypadal ideální kamarád. Děti si měly vybrat podle obrázků a popisu z osmi imaginárních kamarádů, se kterým z nich by chtěli sedět v lavici, chodit na kroužek, nebo s kým by si naopak nerozuměli. Na jejich rozhodování mělo vliv to, zda daná postava působí přátelsky, jestli je obézní a jakou má barvu pleti.

ČTĚTE TAKÉ

"Ideální kamarád je takový, který příliš nevybočuje, není příliš chytrý ani hloupý, příliš veselý ani smutný a pokud možno nemá odlišnou barvu pleti. Pro žáky hrálo velkou negativní roli, jestli byli postavy obézní," uvedl Pudlák.

Podle spoluautorky výzkumu Adély Zelendy Kupcové děti nejlépe hodnotí spolužáky, kteří příliš nevybočují, mají smysl pro humor a nejsou "šprti". "Konformita je základem popularity v dětském kolektivu," uvedla Kupcová.

Mediální vnímání reality

Průzkum, kterého se zúčastnilo 1744 dětí z 39 škol z celého Česka, se zaměřil i na mediální vnímání reality u šesťáků a deváťáků.

"Informativnější je pro ně článek bulvárnějšího než serióznějšího typu," uvedl Pudlák. Žáci měli za úkol přečíst si dva články o přepadení chlapce neznámými útočníky. Jeden text byl bulvárnější, emotivnější a více popisný, druhý byl serióznější, tedy věcnější. Asi 62 procent žáků se více informací dozvědělo z bulvárního textu, který se také více líbil 55 procentům žáků. Hodnocení bulvárního článku jako informativnějšího bylo častější u dívek (69 procent).

ČTĚTE TAKÉ

V průzkumu se také odrazilo to, odkud děti pocházejí. Žáci ze středně velkých obcí (10.000 až 70.000 obyvatel) volí konfliktnější a emočně zabarvené odpovědi ve vztahu k etnikům.

Součástí výzkumného projektu Multipolis je i stejnojmenná desková hra, která na 700 školách slouží jako pomůcka pro výuku multikulturní výchovy. "Hra má žákům nechat prostor přemýšlet o lidech, o životních situacích a odlišnostech ve společnosti. Poté, co si žáci zahráli hru, začali hodnotit lidi jinak," uvedl Pudlák.

Autoři: ,