Sobota 31. července 2021, svátek má Ignác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Robotické auto bez řidiče čeká na podzim test v Pikes Peak

Věda

  12:44
SAN JOSÉ,USA - Může jet razantně, prudce zrychlovat i vyjíždět ostré zatáčky stejně jako dokonalá sportovní auta. Jedna věc ale tento vůz odlišuje od jiných: nepotřebuje řidiče.

Upravené Audi A7 je také na cestě k plně automatizovanému řízení. foto: Stanford University

Audi Coupe, přezdívané Shelley, je posledním výtvorem výzkumníků standfordské univerzity, kteří vyvíjejí technologie zajišťující bezpečnější řízení. Jednoho dne by měly tyto postupy dospět do stadia, že běžný vůz pojede sám.

Auto bez řidiče čeká největší test na podzim v Pikes Peak v Coloradu, kde se jede slavný mezinárodní závod do vrchu. Ten už od oku 1916 týrá profesionální řidiče příkrými svahy a zrádnými serpentinami.

Výzkumníci již navrhli experimentální vůz, který může jezdit na dlouhé vzdálenosti nebo brázdit ulicemi města bez řidiče. Shelley je ale vůz, který může jet vysokou rychlostí v extrémních podmínkách.

"Chceme vyvinout závodní auto, které může jet samo a zvládat krajní polohy řízení," řekl Christian Gerdes, jenž stojí v čele střediska pro výzkum automobilů ve Standfordu.

Možná bude trvat roky, než někdo bude moci poslat samotné auto, aby vyzvedlo děti z hokejového tréninku. Ale už nyní jsou technologie, které navádějí auto při parkování a při zastavování a rozjíždění na světelných křižovatkách. Americké ministerstvo obrany vyvíjí vozy bez řidičů, které bude možné posílat na vojenskou misi bez lidí. Chce zajistit, aby do roku 2015 byla třetina pozemních bojových vozidel bez řidiče.

Volkswagen, který vyrábí vozy Audi a spolupracuje se standfordským týmem na projektu Shelley, si stanovil cíl vytvořit plně samostatné vozidlo do roku 2028, uvedl Marcial Hernandez z výzkumných laboratoří Volkswagenu. "Na konci dne jste unavení. Chce se vám cestou domů odpočívat. Zmáčknete tlačítko a auto se samo vydá na cestu," říká Hernandez.

Shelley je Audi TTS, které je vybaveno navigací GPS a lze ho naprogramovat, aby jelo podle digitální mapy. Umí se přizpůsobit terénu a vypočítat, jak rychle může dojet do cíle, aniž by se řízení vymklo kontrole. Na Pikes Peak musí Shelley v září na 20 kilometrů dlouhé dráze překonat výškový rozdíl 1439 metrů a ve vysoké rychlosti zvládnout 156 zatáček.

Jakmile jeho tým stiskne knoflík, bude Shelley všechna rozhodnutí týkající se řízení dělat sám.

Nepřehlédněte

Další informace o autech bez řidičů čtěte v dnešní příloze
Věda & výzkum v Lidových novinách.

Autor: