Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Škola ničí přirozené matematické nadání, říká profesor Hejný

Profesor Milan Hejný ví, jak se má učit matematika, aby neodrazovala. Patří totiž mezi přinejmenším evropské, ale spíš světové kapacity v oboru didaktiky tohoto předmětu. Přitom se k této disciplíně nedostal studiem pedagogiky, ale prostřednictvím svého malého syna, který kdysi v 70. letech vtipně a správně vyřešil matematickou úlohu, ale přesto dostal pětku. "Já chtěl vlítnout do školy a té učitelce to vytmavit," vzpomíná. Jeho moudrý otec se však zeptal: "A co tím změníš? Abys něco změnil, musíš jít sám učit." Šel.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

P. Fiala

8. 11. 2010 17:39
Mozek a jeho tajemství

Tajemství řeči, porozumění a mluvení jsou tuším Brocova centra v levé polovině mozku a v pravé jsou "obrazy - představy" (je ověřeno na tografech). Ovšem jak je to s poezií?

Matematika, pokud nazačnou rodiče ukazovat a mluvit o prstech rukou a "počítat" na nich, pak v první třídě školy by byly pještě problémy i když se malují nějaká "množství" hrušek a  jablek mozky dětí vnímají, vnímají i mluvený výklad, osvojují si "počítání" - kvantitu a uchovávají v obou polovinách mozku až do smrti. Ale jak si osvojit kvalitu vyšších oborů matematiky třeba k popisu energetických polí, teorií informace, a jiné? 

0 0
možnosti

J. Mrázek

8. 11. 2010 17:18
Doporučuji tuhle skvělou humornou přednášku:

http://www.ted.com/talks/lang/cze/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Až na konci zjistíte, že má pravdu, tak se také zamyslete nad tím, jestli by jste sami neměli TAKHLE přednášet. Je to zábavné i pro učitele a o to víc pro žáky...

0 0
možnosti

F. Kusák

8. 11. 2010 17:10
Názory pana profesora

takto veřejně a  zejména  pro laickou veřejnost uřčené názory jsou velmi škodlivé. Vytváří to opět dojem, že hlavní vina je na učitelích, ale to nelze takto zjednodušit. Mě nejvíce vadí na dnešním systému, a systém zahrnuje jak pedagogy tak  žáky, ale také vedení škol, uředníky na ministersvech a krajích, rodiče a potažmo i celou společnost, ta zásadní nenaročnost a nechuť se matematice věnovat. A také ať mě pan profesor vysvětlí, kde chce ty schopné kantory vzít a jak je motivovat a motivace nespočívá jen ve výši platu. Zeptejme se učitelů, ale hlavně učitelek, kterých je na základních školách 90 % s jakým elánem do škol nastupují a co z něho zbývá po 10, 15 letech pedagogické práce. Ta nemohoucnost udržet jen elementární zájem žáků a zakročit proti těm žákům, kteří trvale výuku rozvracejí je vysilující. A jak zvládat 25  a více žáků za těchto podmínek, věnovat se slabším, retardovaným nebo zase talentovaným atd. Souhlasím, že je možné zlepšit práci kantorů, ale tak jednoduché to zas není a někde by mohl učit matematiku sám Pán Bůh a stejně by ty výsledky za moc nestály.

 

0 0
možnosti