Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Školy se bojí, že přijdou o psychology

Věda

  7:00
Třicátého září končí možnost platit školní psychology a také některé speciální pedagogy z projektu spolufinancovaného z evropských peněz. Znamená to, že například psychologů ubude? Ivana Slavíková z Institutu pedagogickopsychologického poradenství doufá že ne.

Kolečko s psychologem. Pokud mají školy možnost, nechávají se studenty hovořit odborníky. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

„Ředitelé, kteří si na pomoc těchto odborníků zvykli, říkají, že nějakou dobu by jejich placení, alespoň na částečné úvazky, snad zvládli. Potom by měl navázat další projekt z evropských peněz. Ministr školství Josef Dobeš také slibuje, že by na podporu školních psychologů nasměroval peníze ušetřené slučováním středních škol,“ říká.

Počty psychologů a speciálních pedagogů
školní rokpočet psychologů*počet speciálních pedagogů*počet škol**
2005/20061759118681
2006/20072208678591
2007/20082639908541
2008/20092799278493
2009/20103088508472
2010/20113319958474

* údaj vždy k 30. 9. toho roku, ** mateřské, základní, střední školy,
konzervatoře a vyšší odborné školy Zdroj: ÚIV

Končící projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť získal z evropských fondů 138,5 milionu korun a byl spuštěn v roce 2009.
Jeden psycholog na 25 škol Počet psychologů, kteří působí na českých školách, tak stoupl. Poslední číslo, které má k dispozici Ústav pro informace ve vzdělávání, činí 331 (loni). To je oproti roku 2005 skoro dvojnásobek. Podle odborníků je jich ale stále málo, jeden psycholog připadá zhruba na 25 škol.

Počet speciálních pedagogů, kteří byli připravováni pro práci s handicapovanými dětmi, je o něco vyšší, v posledních pěti letech se pohyboval zhruba mezi 850 a tisícovkou. (V Česku je přes osm tisíc škol, na nichž by teoreticky mohli působit.)

Na školách, kde psychologa nebo speciálního pedagoga mají, bývá méně projevů šikany a agresivity. „V projektu jsme od začátku, nedovedeme si představit, že by nepokračoval,“ konstatoval ředitel Základní školy v Brankovicích na jižní Moravě Jaroslav Hejný. Škola má díky projektu speciálního pedagoga na plný úvazek, sama by ho ale ze svého rozpočtu nemohla zaplatit. „Je členem pedagogického sboru, ale zároveň je člověkem zvenku. Rodiče i žáci mu tak svěří věci, které by učitelům neřekli,“ říká Jaroslav Hejný.

Další ředitelé zase využívají psychology nejen při řešení problémů ve škole, ale například také u zápisů.

Jeden psycholog na 25 škol
Psychologové radí rodičům, na čem je potřeba s dítětem před zahájením školní docházky ještě pracovat. Do projektu se zapojilo 175 základních a středních škol v Česku. Většina škol ale odborníka stále nemá. Důvodem není jen nedostatek prostředků, ale i psychologů. „Ti, kteří vystudovali obor psychologie, míří často do jiných oblastí než do školství,“ říká Ivana Slavíková. Zároveň upozorňuje, že člověk, který absolvuje obor psychologie, není ještě pro speciální práci s žáky, učiteli a rodiči dostatečně vybaven.

Potřebuje masivní metodickou pomoc. Proto se z projektu platilo také 48 metodiků, kteří mimo jiné také mapovali, jaký vliv mají na život ve škole takové věci, jako je integrace nebo třeba slovní hodnocení. Zjišťovali také aktuální vztah školy a rodičů. Při tom zjistili, že řada škol má například už od dřívějška docela funkční smlouvy s rodiči.

Nový projekt, který by měl navázat na končící akci, je v připomínkovém řízení. Ministerstvo školství by na něj rádo opět získalo dotaci z EU. O dotaci na psychologa si mohou žádat přímo samotné školy prostřednictvím takzvaných šablon, tedy předpřipravených projektů.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!