Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Software z Brna se 'stěhuje' na Harvard

BRNO - Software vyvinutý odborníky z Masarykovy univerzity v Brně najde uplatnění na superpočítačích prestižní Harvardovy univerzity ve Spojených státech. Jde o vědecký program Caver, který slouží k pokročilé analýze a vizualizaci proteinových struktur. Vznikl jako výsledek spolupráce brněnských přírodovědců a informatiků.

Masarykova univerzita foto: Lidové noviny

O možnost využívat Caver nyní požádala Harvard Medical School, sdělila mluvčí Masarykovy univerzity Tereza Fojtová. Škola připravuje také komerční uplatnění programu.

"Systém bude na Harvard Medical School sloužit přibližně 150 výzkumným laboratořím. Jsou to vědecké skupiny, které dělají velmi kvalitní výzkum, což dokládá užitečnost našeho programu. Jejich zájem o instalaci nás potěšil," uvedl v tiskové zprávě Jiří Damborský z Loschmidtových laboratoří Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

První verzi programu začali pracovníci Loschmidtových laboratoří vyvíjet ve spolupráci s Univerzitou Palackého v Olomouci v roce 2001, kdy zahájili práce na nové metodě odbourávání toxických látek v životním prostředí.

Metoda spočívá v úpravě struktury enzymů technikami proteinového inženýrství. Aby bylo možné úpravy provést, je nutné dobře poznat prostředí uvnitř proteinu. K tomu slouží systém Caver, jehož nejnovější verzi vytvořili biochemici ve spolupráci s Laboratoří interakcí člověka s počítačem, která působí na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity.

"Předchozí verze uměly popsat dutinu v proteinu, ta nejnovější dokáže vyhodnocovat i její změny v čase, což je důležité, protože protein se neustále pohybuje," vysvětlil vedoucí laboratoře Jiří Sochor.

Komerční úspěch

Unikátní řešení, jež vědcům mimo jiné výrazně šetří čas, znají odborníci po celém světě. Univerzita jeho základní verzi nabízí ke stažení zdarma na internetu. Web Caver.cz má dnes asi 4000 registrovaných uživatelů, přičemž nejvíc jich pochází ze států s pokročilým výzkumem proteinů - Spojených států, Japonska, Německa, Indie a Velké Británie. Program přispěl i k několika objevům zveřejněným ve vědeckém časopise Nature.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Ohlas, který program mezi odborníky vyvolal, vedl k tomu, že univerzita začne systém nabízet i komerčně. Prostřednictvím firmy CaverSoft si mohou software s uživatelsky příjemným rozhraním zakoupit například farmaceutické nebo biotechnologické firmy. CaverSoft je takzvaná spin-off firma, jejímž cílem je proměnit duševní vlastnictví univerzity do podoby komerčně uplatnitelného produktu.