Sonda New Horizons | foto: AFP

Sonda odstartovala k Plutu

•   20:07
MYS CANAVERAL - Sonda New Horizons (Nové horizonty) dnes se dvoudenním zpožděním odstartovala svoji misi k nejvzdálenější planetě Sluneční soustavy, Plutu. Pouť má trvat devět let.

Pluto je zatím jediná neprozkoumaná planeta Sluneční soustavy. New Horizons měla původně odstartovat v úterý, ale kvůli silnému větru byl start přeložen na středu, kdy misi zastavil výpadek proudu v řídícím středisku.

Dnes se 60 metrů vysoká nosná raketa Atlas V se sondou vznesla ze startovací rampy ve 20:00 SEČ.

Krátce po startu sonda dosáhla rychlosti 57.924 kilometrů za hodinu a stala se nejrychlejším vesmírným plavidlem vypuštěným ze Země. K Měsíci by měla dorazit za devět hodin po startu a k Jupiteru za 13 měsíců.

Gravitace největší planety sluneční soustavy pak využije ke zrychlení, čímž se celá cesta dlouhá 4,8 miliardy kilometrů zkrátí o pět let.

K cíli se New Horizons přiblíží v roce 2015 a po šest měsíců bude pořizovat snímky Pluta. Kromě Pluta bude sonda dlouhá 2,1 metru o hmotnosti 454 kilogramů studovat i jeho měsíc Cháron.

Má přinést nové informace i pro studium Kuiperova pásu, tedy oblasti ležící mezi Neptunem a vnějším okrajem planetárního systému. Celá mise stála asi 700 milionů dolarů.

Pluto je i 76 let po svém objevení jedinou neprozkoumanou planetou sluneční soustavy, i když někteří astronomové zpochybňují, zda tento "trpaslík" vůbec planetou je.

Naše znalosti o něm by se vešly na poštovní známku, řekla představitelka amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) Colleen Hartmanová.

"Až bude tato mise ukončena, budou se přepisovat učebnice."

Pluto je příliš daleko od Slunce, než aby sonda mohla využívat sluneční energie. Bude proto získávat elektřinu z 11 kilogramů plutonia, jehož přirozený rozpad bude pohánět palubní generátor.

Radioaktivní zdroj energie využívalo již 24 vesmírných misí a riziko kontaminace při případné havárii po startu je minimální, tvrdí NASA.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK