Neděle 13. června 2021svátek má Antonín 11 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Orientace > Věda

Stavebnice pro cílenou dopravu léku k nádoru

Laboratoř (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Laboratoř (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Dopravit léčivou látku pouze do nádorových buněk, tím je zlikvidovat a zároveň nezasáhnout zdravou tkáň je přáním biomedicíny. Nyní se to podařilo týmu českých vědců.

Ideální transportní systém dokáže ukrýt léčivo, aby nemohlo působit po dobu cesty k nádoru, dopraví ho do vybrané tkáně a tam léčivou látku zase uvolní. V posledních letech je vyvíjena řada přístupů, jak takového cíleného transportu dosáhnout.

Patří k nim i společná práce českých vědců profesora Vladimíra Krále z Ústavu analytické chemie Vysoké školy chemicko-technologické, Jarmily Králové z Ústavu molekulární genetiky AV ČR a docentky Pavly Poučkové z Ústavu biofyziky a informatiky 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy. Navrhli, připravili a otestovali stavebnici z organických molekul – legosystém – pro přepravu některých léčiv.

Všechny součásti stavebnice jsou odvozeny z přírodních látek. Základem je molekula porfyrinu (jejíž obdoba tvoří např. základ krevního barviva), na níž je navázáno několik objemných molekul cyklického cukerného derivátu – cyklodextrinu. Porfyrinová část obstará dopravu léčivé látky do nádoru a cyklodextrinová představuje "kontejnery", v nichž se léčivo přepravuje. V nádorových buňkách se vlivem kyselého prostředí léčivo uvolní.

Navržený přepravní systém se zároveň podílí na léčivém efektu. Porfyrinová část se totiž snadno aktivuje světlem, takže po osvětlení nemocné tkáně v tzv. fotodynamické reakci vznikne vysoce reaktivní kyslík, který působí destrukci nádorových buněk, jejich likvidaci posléze umocní rovněž účinek cytostatických látek dopravených k nádoru v cyklodextrinovém kontejneru.

V současnosti je zpracovávána další varianta tohoto lega, v níž je do porfyrinového makrocyklu pevně připoután ještě atom radioaktivního prvku. Tak vznikne přípravek uplatňující chemoterapii, fotodynamickou terapii a radioterapii, a to navíc v cíleném režimu směrovaném na nádorovou tkáň.

Systém je postupně vyvíjen a dílčí výsledky jsou publikovány v zahraničních časopisech. Detailní informace o systému, který umožňuje kombinaci fotodynanické terapie s chemoterapií pro celou řadou cytostatik, vyšly v lednovém čísle časopisu Journal of Medicinal Chemistry. Vysoká účinnost metody byla ověřena jak experimenty na liniích nádorových buněk tak pokusy s lidskými nádory na myším modelu.