Dinosaurus rodu Parasaurolophus

Dinosaurus rodu Parasaurolophus | foto: www.wikipedia.cz

Středoškolák trumfl zkušené experty. Našel kostru dinosaura

•   9:10
WASHINGTON - Americký středoškolák našel fosílii vzácně zachovalého zástupce dinosaura rodu Parasaurolophus, který žil zhruba před 75 miliony let na západě Severní Ameriky, uvedli vědci v odborném časopise PeerJ. Je to nejmenší, ale také nejúplnější kostra tohoto druhu, jaká kdy byla objevena.

Podle agentury DPA tak trumfl zkušené experty, kteří předtím na témže místě nic nenašli. "Nejdřív mě zajímalo, co je to za kůstku, která vyčnívá z kamene," líčí nálezce Kevin Terris. "Když jsme odkryli lebku, byl jsem nadšen," popsal až nyní Terris objev, který učinil ve svých 17 letech v roce 2009 v chráněné přírodní oblasti Grand Staircase-Escalante National Monument ve státě Utah.

Několik dní předtím byli na stejném místě dva zkušení paleontologové, aniž by si kostí všimli, uvedlo Paleontologické muzeum Raymonda M. Alfa v kalifornském Claremontu.

Parasaurolophus

Parasaurolophus byl býložravec. Nejnápadnějším rysem těchto živočichů byl dutý kostěný hřeben na hlavě, napojený na dýchací cesty. Tři až čtyři tuny těžký dinosaurus se obyčejně pohyboval na všech čtyřech končetinách.

Nalezený jedinec měřil zhruba 2,5 metru, což je zhruba čtvrtina velikosti dospělého zvířete. Pravděpodobně uhynul ještě před dosažením prvního roku věku.

Počítačová animace ukázala, že parasaurolophus díky kostěnému hřebenu dokázal vydávat impozantně hlasité zvuky. Mláďata pravděpodobně vydávala mnohem vyšší tóny než dospělí jedinci.

Autoři: ČTK, Lidovky.cz