Pátek 7. května 2021svátek má Stanislav 11 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Orientace > Věda

Svět je bohatší na živočichy

Hmyz - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hmyz - ilustrační foto | foto: Milan JandaReprofoto

Kolik je na světě různých organismů? Odpověď na tuto jednoduchou otázku hledají badatelé celá staletí. Švédský přírodovědec Karl Linné utřídil v 18. století do uceleného systému tisíce rostlin a živočichů. Dnes odhadují vědci počet pozemských forem života v milionech. Tyto odhady lze výrazně zpřesnit studiem tropických rostlin a druhů býložravého hmyzu, který na nich žije.

Tropické lesy patří k druhově nejpestřejším místům naší planety a hmyz reprezentuje druhově nejpočetnější skupinu živočichů. Významných výsledků na poli studia druhové pestrosti tropických lesů dosáhli i čeští vědci vedení profesorem Vojtěchem Novotným.

Převratný objev z tohoto oboru učinil tým vedený Marty Condonovou z Cornell College v americkém Mount Vernonu. Ve studii, kterou zveřejnil prestižní vědecký týdeník Science, dokazuje Condonová, že jednotlivé druhy rostlin mohou hostit překvapivě široké spektrum hmyzích druhů.

Americký tým zkoumal soužití rostlin s hmyzími škůdci, kteří patřili do širšího příbuzenstva much zvaných vrtule. U nás je tento hmyz reprezentován například vrtulí třešňovou, jejíž larvy způsobují „červivost“ třešní. Vědci zkoumali soužití rostlin s vrtulemi na několika lokalitách Kostariky, Ekvádoru, Peru a Francouzské Guyany.

Přitom došli k závěru, že druhové bohatství hmyzu je mnohem vyšší, než původně předpokládali.

Uvozovky dolníVědci došli k závěru, že druhové bohatství hmyzu je mnohem vyšší, než původně předpokládali.Uvozovky horní

Mnoho druhů zraku badatelů úspěšně unikalo. Některé se ukrývají v nitru napadených rostlin a jejich přítomnost navenek nic neprozrazuje. Jiné druhy se nedají navzájem odlišit a jejich existenci prokážou teprve výrazné rozdíly v dědičné informaci odhalené důkladnými laboratorními genetickými testy.

Jedna a tatáž rostlina hostí větší počet druhů vrtulí, které si vzájemně nepřekáží, protože každý druh se specializuje jen na konzumaci určitých částí rostliny.

Vrtule v číslech Specializaci vrtulí na jednotlivé části rostlin výmluvně dokazuje strohá řeč čísel. Vědci odebrali na 34 lokalitách vzorky čtyřiadvaceti rostlinných druhů napadených larvami vrtulí. Z nich se pak v laboratoři vyklubalo bezmála tři tisíce dospělých vrtulí náležejících k pětačtyřiceti druhům.

Larvy 44 druhů žily buď jen v květech, nebo jen v plodech napadených rostlin. Jen jediný druh zvládl život jak v květech, tak i plodech. Larvy některých vrtulí se dokonce specializovaly jen na samčí, nebo naopak samičí květy a nikdy se nevyskytovaly na květech obou pohlaví.

Většina vrtulí upřednostňuje jediný druh hostitelské rostliny. Rostliny však mohou být napadány pestrou škálou hmyzích druhů. Jedna ze studovaných rostlin hostila nejméně třináct různých druhů vrtulí.

Také množství druhů vrtulí, které žijí v dané oblasti, není vždycky stejné. Některé vrtule žijí na obrovských územích. Jiné se vyskytují jen na malých lokalitách, přestože jejich oblíbená hostitelská rostlina roste na mnohonásobně větších plochách.

Druhová pestrost pralesů je podle Marty Condonové mnohem větší, než se vědci domnívali. Jejich rozmanitost neurčuje jen počet druhů hostitelských rostlin, které se hmyzu nabízejí.

Různé druhy hmyzu se ale můžou střídat na jedné a téže rostlině například v závislosti na tom, zda rostlina právě kvete, nebo už nese plody.

Jeden a ten samý druh rostliny může v různých lokalitách hostit různé druhy hmyzu. Tyto poznatky jsou nesmírně důležité pro záchranu druhové pestrosti pozemského života.

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog