Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Učitelé se drží tradičního vyprávění, nepoužívají názorný výklad

Věda

  7:03
PRAHA - Kombinace různých forem výuky je nejefektivnější, kantoři ale učí hlavně tak, že látku odvyprávějí. Děti přitom dávají přednost spíš názorné výuce, při níž si mohou vše osahat nebo se při ní hýbat.
Učitelka (ilustrační foto)

Učitelka (ilustrační foto) foto: ČTK

Novinářům to řekla Andrea Vedralová ze společnosti Scio, která vycházela ze zahraničních výzkumů i z praxe na seminářích pro učitele. Problém je prý to, že rozličné styly výuky se na pedagogických fakultách neučí.

"Učitelé více než jiná povolání upřednostňují auditivní styl. Auditivní styl znamená, že jim vyhovuje mluvené slovo, ať už když oni mluví anebo když poslouchají, tak si nejlépe pamatují. Obecně je preferovanější vizuální styl, to znamená všechno, co vidím, tak to si pamatuji," vysvětlila Vedralová.

ČTĚTE TAKÉ:

Až 60 procent žáků ale prý dává přednost názorné výuce, při níž si probírané učivo mohou osahat, třeba jen na kartičkách, případně si látku přehrát scénkami. Této formě výuky dávají přednost hlavně chlapci a mladší děti, tímto stylem se pak vyučuje spíš na středních odborných školách než třeba na gymnáziích.

Ideální je kombinace stylů

"Nedá se říct, že je (nějaký) styl ideální, já si myslím, že ideální je výuka, která kombinuje všechny tři styly," konstatovala Vedralová. Učitelé, s nimiž se setkává na seminářích a kurzech, prý ale tyto věci často slyší poprvé, na pedagogických fakultách se podle ní neučí. Situace se ale zlepšuje třeba s nástupem interaktivních tabulí, kde děti probírané učivo vidí a daná témata mohou s pomocí tabule sami zpracovávat.

Na učení má velký vliv také míra zapojení emocí. Zatímco zhruba 65 procent učitelů podle Vedralové používá logický, racionální způsob uvažování a vysvětlování, podle výzkumu provedeného v USA vyhovuje tato forma učení jen 30 procentům dívek a 40 procentům chlapců. Školáci spíš dávali přednost stylu učení spojenému s pocity, prožíváním a tvořivostí, stejné výsledky se prý potvrdily i u českých žáků.

Autoři: ,