Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie

Vědci budou zkoumat vliv hmyzu na lesy

ČESKÉ BUDĚJOVICE - Tým vedený českým vědcem bude na šesti kontinentech zkoumat vliv hmyzu na lesní vegetaci. Projekt získal od evropské rady pro výzkum grant 92 milionů korun. „Skupina, kterou vede Vojtěch Novotný z českobudějovického biologického centra akademie věd, bude pracovat v Česku, Japonsku, Ghaně, Panamě nebo Papue - Nové Guineji,“ řekla referentka publicity biologického centra Daniela Procházková.

K takzvaným původním lesům se kdysi počítal například Boubín. foto: © Přírodní rezervace Boubínský pralesČeská pozice

Projekt má mimo jiné odpovědět na otázky, jak by vypadaly lesy zcela bez hmyzu a proč dává většina hmyzích druhů přednost životu v tropickém pralese před českými lesy. Vědci budou při výzkumu používat i speciální jeřáb, s jehož pomocí se dostanou do korun stromů.

Vědci objevili první teplokrevnou rybu

Ve světě stojí nyní devět takových zařízení. Ten desátý vědecký tým Vojtěcha Novotného vztyčí v Nové Guineji. Právě na ostrově v Melanésii biologické centrum akademie věd společně s Jihočeskou univerzitou téměř dvacet let provozují výzkumnou stanici. Zasloužila se například o zpřesnění odhadu počtu druhů hmyzu žijících na Zemi.

„Býložravý hmyz bývá obyčejným škůdcem v komerčních monokulturách, ale jeho vliv na přirozené smíšené lesy je mnohem složitější. Jelikož každému býložravci chutnají jiné druhy rostlin, může nakonec nenápadný hmyz rozhodovat o druhové skladbě celého lesa,“ uvedl Novotný.

Smrk - ilustrační

Lesy jsou ovšem také prostředím, ve kterém žijí například draví mravenci, parazitické vosičky, ptáci nebo netopýři. Tito živočichové nepřímo prospívají vegetaci, neboť býložravý hmyz napadají a drží ho tak pod kontrolou. Tyto ekologické vztahy se mohou zkomplikovat zejména v tropickém lese, kde spolu na 500 druzích dřevin může žít 10 000 druhů hmyzu. Studium těchto složitých ekosystémů umožní lépe porozumět i zjednodušeným lesům v českém prostředí. „Chceme porozumět složitému biologickému světu, v němž žijeme,“ řekl k výzkumu Novotný.