Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela

Vědci našli 'dvojče Země', poprvé v obyvatelné zóně

18:06aktualizováno  18:53
WASHINGTON - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) objevil první planetu v "obyvatelné zóně", v níž na jejím povrchu může existovat voda v tekutém skupenství.

Vizualizace nově objevené planety Kepler-22b foto: NASA

Planetu objevil vesmírný dalekohled Kepler spolu s 1000 novými planetárními kandidáty. Jmenuje se Kepler-22b a obíhá kolem hvězdy podobné Slunci, oznámili dnes astronomové z NASA.

"Jde o významný milník na cestě k nalezení dvojčete Země," řekl vědec Douglas Hudgins z americké vesmírné agentury. "Výsledky dalekohledu Kepler nadále ukazují důležitost vědeckých misí NASA, jež se snaží zodpovědět některé z největších otázek ohledně našeho místa ve vesmíru," dodal.

NASA poprvé o planetě informoval letos v únoru spolu s dalšími planetárními kandidáty v obyvatelných zónách. Kepler-22b je prvním z těchto těles, jež se podařilo potvrdit jako planetu.

Kepler

Americká družice Kepler startuje na svou výpravu. Vesmír by měla monitorovat minimálně tři a půl roku.

Kepler je první sondou vyslanou americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA), která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce.

Dalekohled obíhá okolo Slunce a sleduje oblast poblíž souhvězdí Labutě a Lyra. Po obyvatelných planetách přitom pátrá v okolí asi 156 000 hvězd.

Dosud objevil přes 2000 těles, která by mohla být planetami.

Nachází se 600 světelných let od Země, uvedla NASA.

Krouží kolem planety připomínající Slunce, byť je o něco menší a chladnější. Jeden oběh trvá 290 dní. Vědci zatím nevědí, jaký má planeta povrch.

Kepler objevuje planety a kandidáty na planety měřením změn jasnosti hvězd, kolem kterým se planty pohybují. Na ověření, zda jde o planety, jsou přitom potřeba nejméně tři "průchody" kolem hvězdy.

Výsledky se pak ověřují pomocí pozemských dalekohledů a Spitzerova vesmírného teleskopu. "V případě této planety se na nás usmálo štěstí," uvedl William Borucki z Amesova výzkumného střediska NASA, v němž vedl tým, který planetu objevil.

"První průchod (Keplera-22b) jsme zachytili jen tři dny po uvedení sondy Kepler do provozu. Určují poslední průchod jsme zaznamenali loni touto dobou," dodal.

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze