Úterý 22. června 2021svátek má Pavla 26 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Orientace > Věda

Vědci objevili mořské tvory 200 metrů pod ledem u Antarktidy

Překvapivý objev vědců pod ledem Antarktidy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Překvapivý objev vědců pod ledem Antarktidy | foto: ČTK/AP

WASHINGTON Vědci z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) objevili tvora podobného garnátovi téměř 200 metrů pod ledem v antarktickém šelfu. V podobně nehostinných podmínkách přitom podle předpokladů neměly žít žádné složitější organismy, nanejvýš několik mikrobů.

Objev tak dává naději, že by mohl existovat život i pod ledovou krustou zmrzlého Jupiterova měsíce Europy, uvedla dnes agentura AP.

"Vycházeli jsme z předpokladu, že tam nic není," řekl Robert Bindschadler z NASA. "Byl tam garnát, kterého byste s chutí našli na talíři," dodal.

Vědci vyvrtali dvaceticentimetrový otvor v ledu u antarktického pobřeží, asi 20 kilometrů od otevřeného moře. Jejich kamera potom během tří minut pod hladinou zaznamenala asi osm centimetrů dlouhého tvora podobného garnátovi a kus chapadla, které patří medúze.

"Je to poprvé, co jsme objevili tak vyspělý život pod ledem," komentoval objev britský mikrobiolog Cynan Ellis-Evans. Podle něj je ale možné, že oba tvorové zachycení na kameře do oblasti náhodně připluli a nežijí v ní dlouhodobě.

Bioložka Stacy Kimová, která se na výzkumu podílela, ale nevěří, že objev života byla náhoda. Podle ní je velmi nepravděpodobné, že by se náhodně při vrtu pod led podařilo tak daleko od otevřeného moře objevit hned dva mořské tvory.

Vědci se nyní zabývají otázkou, čím se tvorové žijící v mrazivém oceánu pod ledem, kam vůbec neproniká sluneční světlo, živí. Objev podle nich povede k přehodnocení toho, co lidé vědí o životě v obzvlášť nehostinných podmínkách.