Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

Vědci objevili rekordně velký vir

PAŘÍŽ - Francouzští vědci objevili obří vir, který překonává všechny dosavadní velikostní rekordy. Jde také o vůbec první vir pocházející z moře. Jak informovala agentura AFP, byl nalezen na pobřeží Chile.
V laboratoři (ilustrační foto)

V laboratoři (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Vir, který dostal vědecký název megavirus chilensis (volně přeloženo: obří vir nebo megavir chilský), je ještě větší a geneticky členitější než jeho "bratranec" mimivirus, jemuž se vědci dostali na stopu v roce 2003.

Gigantický vir má více než tisícovku genů a svým vybavením překonává již mnohé bakterie, které jinak bývají o řád větší. Oproti mimiviru je megavirus chilensis větší o 15 procent. Společných mají podle Jeana-Michela Claverieho z francouzského Národního centra vědeckého výzkumu (CNRS) 594 genů.

Spolu by mohli tvořit novou čeleď takzvaných megavirů, které by disponovaly genomem s obsahem větším než milion párů bází, jednotek genomu. Pro srovnání lidský genom obsahuje zhruba tři miliardy párů bází.

Vir není nebezepečný pro lidi

Zatím není podle vědců zřejmé, v jakém organismu nově objevený vir působí.Patrně ale není nebezpečný pro lidi.

Analýza genomu mohutného viru potvrdila dřívější hypotézu vědců, že pocházejí z genomu starodávné, tak zvané eukaryotické buňky, která tvoří i základ mnohobuněčných organizmů, tedy včetně rostlin a živočichů.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...