Vykopávky (ilustrační foto) | foto: Reprofoto

Vědci objevili stopy dvoumetrového škorpiona

•   23:23
LONDÝN - Stopy obrovského vodního štíra, který se po Skotsku "proháněl" před 330 miliony let, objevili britští paleontologové. Informovaly o tom dnes světové agentury s odvoláním na britský tisk.

Stopu po sobě zanechal škorpion nazývaný Hibbertopterus, který měřil až dva metry na délku a metr na šířku. Doposud se vědci domnívali, že tento štír se mohl udržet naživu pouze ve vodním prostředí. Avšak nynější nález prokázal, že se živočich mohl přemísťovat i po pevné zemi. Nicméně délka jeho kroku naznačuje, že se spíše vlekl - velmi zvolna a trhaně.

Na stopy škorpiona narazil Martin Whyte z Sheffieldské univerzity při geologických pracích v centrálním Skotsku. "Našel jsem kus kamene s ústřední drážkou a třemi výběžky ve tvaru půlměsíce na každé straně," popsal badatel svůj nález. "Pokud vím, je to největší stopa chodícího členovce, jaká kdy byla objevena," poznamenal.

Ve stejné oblasti byly již dříve nalezeny zkamenělé části tohoto gigantického štíra. Hibbertopterus měl tři páry nohou různé délky. Jeho vývoj společně s protahováním zadní část naznačuje, že živočich pravděpodobně občas opouštěl vodu.

Hibbertopterus nebyl jediný tvor, který se v oné dávné době poprvé vydal na pevnou zem: před ním začali opouštět vodní živel a pohybovat se po zemi mnozí jiní členovci a plazi.

Autor: ČTK