Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

Vědci objevili téměř úplnou kostru ještěra

ANCHORAGE - Američtí vědci objevili na Aljašce zkamenělinu vzácného prehistorického mořského plaza. Jde o nejkompletnější ostatky tohoto tropického tvora, jaké kdy byly v Severní Americe nalezeny.

Američtí vědci objevili na Aljašce zkamenělinu vzácného prehistorického mořského plaza foto: Reuters

Téměř úplná kostra thalattosaura byla nalezena za nečekaně velkého odlivu v národním parku Tongass. Ještěr s dlouhým ocasem dával přednost teplým mělkým vodám v počátcích období dinosaurů. Jeho nalezení na území vesnice tlingitských indiánů Kake je velmi překvapivé vzhledem k tomu, že lokalita je velmi na sever.

ČTĚTE TAKÉ

Dřívější nálezy thalattosaurů představují fakticky jen jednotlivé kosti nebo kostní úlomky. Šlo o nálezy v Britské Kolumbii, Kanadě, Nevadě a také v evropských Alpách. Nejzachovalejší pozůstatky byly ovšem odhaleny v Číně.

Jako na Havaji
Aljašský exemplář uvízl v sedimentu před 200 až 220 miliony let. Tehdy se lokalita nalézala v blízkosti rovníku, upozornil geolog Jim Baichtal. "Byl to teplý sopečný ostrov, obklopený útesy a podobný Havaji," popsal vědec životní prostředí thalattosaura. Na sever se mohlo místo s ještěrem dostat díky pohybu tektonických desek.

Thalattosaurus se v mořských vodách proháněl po 30 milionů let, což je z geologického hlediska relativně krátká doba. Mohl dorůstat až čtyř metrů délky, z nichž třetinu až polovinu tvořil ocas. Zbytek těla připomínal dnešní velké ještěry, přičemž nohy se vyvinuly v jakási pádla.

Vizualizace prehistorického ještěra thalattosaura

Některé druhy thalattosaurů neměly zuby, jiné byly naopak vybaveny špičatými zuby pro lov ryb, další měly ploché zuby, jež mohly používat k drcení škeblí. Jedinečnost aljašského nálezu spočívá ale mimo jiné v tom, že se zřejmě zachovala i část měkké tkáně obklopující kosti, zdůraznil kurátor Severního muzea ve Fairbanksu Patrick Druckenmiller.

Křišťálová lupa 2011

Vědcům se zatím podařilo ze skalnatého podloží vyprostit jen část kostry, doufají ale, že nakonec najdou i lebku prehistorického plaza. Thalattosauři byli příbuzní s archosaury (k nim se řadí i dnešní krokodýli) a také vyhynulými mořskými ryboještěry (ichtyosaury).