Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch

Vědci viděli explozi hvězdy na 'okraji' vesmíru

LONDÝN - Skupina astronomů objevila zřejmě zatím nejvzdálenější explozi, jakou dosud lidské oko spatřilo. Vysoce energetické záření údajně vyslala rozpadající se hvězda, která se nachází na samém okraji viditelného vesmíru.

Oznámil to ve čtvrtek v Londýně jeden z objevitelů exploze Andrew Levan. Hvězdnou explozi zaznamenaly poprvé družice americké NASA v dubnu roku 2009, ale teprve tento týden se vědcům po vyčerpávajících výpočtech podařilo lokalizovat výbuch do vzdálenosti 13 miliard světelných let. K rozpadu hvězdy tedy došlo v době, kdy vesmír prožíval svá "mladá léta".

Astronomové, kteří objev zanedlouho oznámí v časopisu Astrophysical Journal, stanovili s devadesátiprocentní pravděpodobností, že ke sledované explozi došlo 13,11 až 13,16 bilionu světelných let od Země.

TAJEMNÝ VESMÍR

Někteří vědci objev zpochybňují. Tvrdí, že hvězda vybuchla ve vzdálenosti, o níž dnešní věda nemá moc informací. "Tohle žuchnutí bylo až na hranici, bůhví, co se tam všechno děje," komentoval objev Richard Ellis, profesor astronomie z Kalifornie.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...