Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Vědci díky softwaru rozpoznají emoce z hlasu

Věda

  7:00
BRNO - Vědci z brněnského Vysokého učení technického vytvořili program, který pozná emoce z nahrávek hlasu. Využívat ho budou call centra, lékaři i firmy při písemné komunikaci s klienty.
Hlasová nahrávka (ilustrační foto)

Hlasová nahrávka (ilustrační foto) foto: Shutterstock

"Software dokáže cíleně vytřídit nahrávky, ve kterých zákazník projevoval vztek. Nebo hovory, kdy klient volal klidný, ale operátor ho v průběhu něčím rozčílil. Tyto poznatky call centrům pomohou třeba v dalším vzdělávání lidí," uvedl Petr Novák ze společnosti Retia, která vyvíjí počítačové programy pro call centra. Informaci přinesli Hospodářské noviny.

Tato pardubická firma se spolu s vědci z Ústavu telekomunikací Vysokého učení technického v Brně na projektu podílela. Využití softwaru ale může být do budoucna širší. Může sloužit třeba operátorům na krizových linkách při vyhodnocování telefonátů. Systém je schopný také změřit míru stresu a únavy u pilota nebo leteckého dispečera a nařídit mu přestávku.

ČTĚTE TAKÉ:

V nejbližší době budou s programem pracovat neurologové v nemocnici u svaté Anny v Brně. Budou sledovat, jak u pacientů s Parkinsonovou chorobou postupem času klesá schopnost projevovat emoce a jak se jejich stav případně lepší po podání léků.

Software určí i pohlaví

Systém ještě prý není dokonalý. Podle vědců je spolehlivost softwaru kolem 78 procent. "S rozpoznáním některých emocí může mít umělá inteligence problém. Někdy například zamění vztek za radost, protože z psychologického hlediska se tyto dvě emoce projevují podobnou intenzitou řeči," uvedl vědec Hicham Atassi z Ústavu komunikací brněnského VUT.

Vědci a vývojáři při vymýšlení softwaru analyzovali 1000 hodin nahrávek z call center. Trvalo jim to zhruba rok. Pro každou emoci pak vytvořili 400 až 500 nahrávek. Schopnost rozpoznat a třídit emoce z řeči je jen jedna ze tří dovedností, kterou software zvládá. Kromě toho umí také s 89procentní pravděpodobností roztřídit volající podle pohlaví a věku či dokonce rozeznávat emoce z psaného projevu.

Autoři: ,