Klíčová část urychlovače LHC, na kterém začnou pokusy, jejichž cílem je objevit částice temné hmoty. | foto: CERNReprofoto

Vědci z CERN doufají, že se jim podaří objevit 'temnou hmotu'

ŽENEVA - Vědci z Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) věří, že se jim podaří objevit takzvanou temnou hmotu, neviditelnou substanci, která údajně tvoří 23 procent vesmíru.

Koncem měsíce by na velkém urychlovači částic (LHC) poblíž Ženevy měly znovu začít pokusy, jejichž cílem je objevit částice této hmoty. Oznámil to šéf CERN Rolf Heuer.

Urychlovač částic byl v prosinci na krátký čas odstaven, aby jej během technické přestávky mohli vědci připravit na druhou fázi výzkumu, při které by mělo docházet ke srážkám elektronů o síle až 7 teraelektronvoltů (TeV).

V této fázi by vědci již mohli začít objevovat temné stránky vesmíru.

"Otevíráme kapitolu nové fyziky, kapitolu objevů," uvedl Heuer. Podle astronomů a fyziků tvoří klasická hmota složená z atomů přibližně pět procent vesmíru, zatímco na temnou hmotu připadá 23 procent. Zbylých 72 procent tvoří temná energie, jejíž podstata nebyla dosud definována.

Urychlovač LHC o obvodu 27 kilometrů dokáže urychlit pohyb částic tak, že dosahují téměř rychlosti světla. Při jejich srážkách se tudíž mohou vytvořit podmínky, které existovaly těsně po předpokládaném vzniku vesmíru.

Vědci se díky urychlovači snaží objevit elementární částici známou jako Higgsův boson, která způsobila, že vesmírná hmota začala po velkém třesku nabývat skupenství a vytvořily se tak první hvězdy a posléze i planety.

"Víme o této částici vše. Nevíme pouze, zda vůbec existuje," přiblížil Heuer prvek, který je někdy označován jako "Božská částice". "A když zjistíme, že neexistuje, budeme muset najít něco, co je mu velmi podobné," dodal.

Srážky o síle dosahující 7 TeV budou na LHC prováděny až do konce roku 2011, poté by měl být urychlovač opět odstaven a připraven na konečnou fázi výzkumu se srážkami o síle až 14 TeV.

Autor: ČTK