Neděle 13. října 2024, svátek má Renáta
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Věda

Zlaté devadesátky. Výzkum v pralesích Vietnamu aneb v čem spočívaly půvaby této doby

Horské pralesy Tam Dao ve Vietnamu. foto: Profimedia.cz

Kolaps komunismu byl v Československu následován desetiletím opojné svobody a dobrodružství, kdy vše bylo možné a na nádražích se z bufetového okénka prodávaly akcie podniků dříve národních. Většina mé generace považuje devadesátky za zlatou éru, jen žlučovitější staříci za období, kdy se vše rozkradlo. Dalším, stále skeptičtějším generacím je čím dál obtížnější vysvětlit, v čem spočívaly půvaby této doby.
  15:00

Pro tropického ekologa z komunismem zdevastované země bylo zásadním problémem vůbec se do tropů dostat. V porevoluční vlně dobré vůle bylo naštěstí snadné získat podporu západních kolegů, fascinovaných nenadálým přílivem biologů dělajících vědu na koleně, ale občas i zajímavě a neobvykle. S kolegou Martinem jsme dostali několik tisíc liber od britské nadace, abychom v roce 1993 dokončili ekologický výzkum v pralesích Vietnamu.

Peníze nestačily ani na letenku, nicméně my jsme se vemluvili k novopečené letecké společnosti Cargo Moravia, založené jako družstvo a provozující jediné letadlo, Boeing, zakoupený z druhé ruky. Tímto se hromadně odváželi vietnamští dělníci, již u nás budovali socialismus, do Hanoje, aby tam v budování pokračovali. Posádku tvořili piloti z právě zrušené vládní letky Československa, trénovaní na iljušinech, jakož i stoický Američan, jenž na ně dohlížel a zaškoloval je na tento model letadla.

Po dvou měsících v horských pralesích Tam Dao, kde jsme bydleli v bambusových domcích mezi ruinami betonových vil francouzských kolonizátorů, vyhozených Vietkongem do povětří, nastal čas návratu. Problém Carga Moravia spočíval v jednosměrném pohybu Vietnamců zpět do vlasti.

Pro zpáteční let bylo letadlo kreativně deklarováno jako nákladní a my byli prohlášeni za členy posádky. Vše probíhalo bez problémů až do okamžiku, kdy bylo letadlo zastaveno na ranveji a my všichni zatčeni policií. Teprve po emotivních rozhovorech v ruštině s vietnamskými úředníky – a možná i jisté finanční transakci – jsme dostali povolení ke startu.

Za celodenní zastávky v Singapuru odjeli piloti do hotelu, zatímco my přespali pod širákem na městské pláži (i přes hrozbu absurdně vysokých pokut, přesahujících celý expediční rozpočet). Ráno nás vzbudili důchodci cvičící taiči a my se snažili chovat nenápadně – až do okamžiku, kdy se nám na chodník z igelitky vysypal tucet pivních lahví pod cedulí o zákazu odhazování vajglů.

Zpět na palubě nás v těžišti trupu očekávala lany upevněná pyramida počítačů. Náklad, o němž „se nemluví“, jsme ignorovali a usadili se k dlouhému, pivem Tiger podporovanému letu do Ostravy. Přistání jsme sledovali z pilotní kabiny. Piloti vládní letky třískli boeingem o ranvej, zarolovali k východu, my nasedli do nočního autobusu a tam se srdečně rozloučili. Za pár týdnů bylo ve zprávách, že po přistání letadlo společnosti Cargo Moravia obsadila jednotka rychlého nasazení, načež společnost promptně zanikla.

A to byly, milí studenti, zlaté devadesátky.