Úterý 3. srpna 2021, svátek má Miluše
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Vědecký článek o umělém spermatu prý byl plagiát

LONDÝN - Americký vědecký časopis stáhl britský článek o tom, že vědci vyvinuli lidské sperma z embryonálních kmenových buněk. Šlo o plagiát. Napsala to dnes agentura AFP s odvoláním na vyjádření univerzity, kde se výzkum uskutečnil.

Spermie. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Zprávu o umělém spermatu zveřejnil tým z univerzity v Newcastlu NorthEast England Stem Cell Institute (NESCI) vedený profesorem Karimem Nayerniou 8. července v americkém univerzitním časopise Stem cells and development (Kmenové buňky a vývoj).

Experti vzápětí vyjádřili značné pochybnosti, že by vědci dokázali v laboratoři vypracovat autentické sperma. Americký časopis zprávu po více než dvou týdnech po zveřejnění stáhl.

Univerzita v Newcastlu vysvětlila, že v článku se omylem objevila starší verze úvodní části, do které jeden z výzkumníků "zkopíroval text, aniž uvedl pravého autora".

"Článek přečetla vědecká komise časopisu. Nezazněl žádný dotaz ohledně průběhu výzkumu nebo výsledků zkoumání," uvedla univerzita. Její mluvčí vysvětlil, že americký univerzitní časopis předkládá články vědecké komisi ke zhodnocení až poté, co je zveřejní na internetu. Mluvčí druhé strany se dle AFP nepodařilo zastihnout.

Správná verze článku bude předložena vědecké komisi jiného univerzitního časopisu, prohlásil mluvčí univerzity, která prošetří průběh předkládání vlastních vědeckých článků vědeckým redakcím.

Pokud se vědecké rady shodnou, že se vědcům podařilo vyvinout umělé sperma, půjde o významný vědecký krok. Vědcům to pak umožní podrobně studovat, jak se sperma utváří. To by mohlo vést k lepšímu pochopení mužské neplodnosti.

Právě čtete