Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

Žáby žijící ve městech kvákají lépe než žáby v přírodě

NEW YORK - Žáby žijící ve městech kvákají jinak a lépe než jejich kolegyně žijící v přírodě. Nečekaný příklad úspěšné adaptace zvířat a jejich komunikační strategie na městské prostředí zveřejnil kolektiv amerických vědců v odborném časopisu Nature Ecology & Evolution.
Žába - ilustrační foto.

Žába - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Rozdíl je podle zoologů způsoben tím, že žáby nemají ve městech přirozené nepřátele, kteří výskyt své kořisti zjišťují právě podle charakteristického skřehotání. Žabí samci tak mohou v městském prostředí lákat samičky k páření delším a intenzivnější kvákáním, než je tomu ve volné přírodě.

Čeští vědci budou v Amazonii zkoumat halucinogenní nápoj

Milostné zpěvy žab zaznívající ve městech jsou podle vědců nejen intenzivnější, ale dokonce líbeznější a rafinovanější. Šance na získání partnerky je v jejich důsledku třikrát větší než v přírodě, kde tito obojživelníci musejí své pudy krotit v obavě z vyzrazení. Útok dravců může být okamžitý.

Nové vědecké poznatky přinesl výzkum, při němž vědci nahráli skřehotání žabích samců ve městě a v lese. Na pořízený zvukový záznam pak lákali v laboratorních podmínkách žabí samice. Městské kvákání přilákalo 75 procent samic, přírodní jen 25 procent. Atraktivnější samce rozeznaly jak městské žáby, tak i samice žijící v přírodě.

Vědci zkoumají, jak lépe bránit masivním úhynům ryb v rybnících

V přírodě podle vědců žabí skřehotání zaznamenávají nebezpeční nepřátelé, například netopýři nebo parazitičtí komáři. Zejména v deštných pralesích musejí žabí samci pečlivě vyvažovat mezi touhou přilákat družku a pudem sebezáchovy, ukázala studie. Ve městech se naopak mohou naplno projevit mimo jiné i proto, že poptávka po samicích je tu vzhledem k menšímu počtu žab daleko vyšší.