Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dvorní skladatel režiséra Švankmajera. Na vinylu vychází kolekce nejzajímavějších Liškových nahrávek

  9:15
Zdeněk Liška (1922–1983) byl jedním z našich nejvýznamnějších skladatelů filmové hudby, podle mnohých dokonce tím nejzajímavějším. Vydavatelství Animal Music zahájilo vydávání série vinylových LP s jeho hudbou. Uvádí jeho práce pro režiséra a surrealistu Jana Švankmajera.
Fotogalerie3

Hudební skladatel Zdeněk Liška. | foto: ANIMALMUSIC.CZ

Zdeněk Liška se filmové hudbě začal věnovat ihned po vystudování Pražské konzervatoře, kdy tvořil pro filmové ateliéry ve Zlíně. Stal se mimo jiné blízkým spolupracovníkem legendárních postav českého filmu Hermíny Týrlové a Karla Zemana. Od 50. let skládal pro Karla Kachyňu, Vladimíra Síse, Juraje Herze, Jiřího Krejčíka nebo Věru Chytilovou. Postu „dvorního skladatele“ se mu dostalo u Františka Vláčila, když svou hudbou doprovodil jeho snímky Holubice, Ďáblova past, Marketa Lazarová, Údolí včel či Adelheid. Jeho portfolio tvoří hudba k více než sto čtyřiceti celovečerním filmům a nespočet hudebních doprovodů k filmům krátkým, animovaným či televizním.

Liškovou hudbou se vydavatelství Animal Music zabývalo už v roce 2018, kdy na CD uvedlo jeho hudbu k Vláčilově Marketě Lazarové. Šlo o koncertní záznam z pražského Fora Karlín, kde bylo o tři roky dříve v rámci festivalu Struny podzimu provedeno devadesátiminutové oratorium, jež z autorova rukopisu v přísném chronologickém sledu a při dodržení původní instrumentace sestavil Petr Ostrouchov, producent, skladatel a majitel vydavatelství Animal Music.

Zdeněk Liška: Music to Films by Jan Švankmajer, vyd. Animal Music 2024.

Týž Petr Ostrouchov získal od dědiček Zdeňka Lišky přístup do soukromého archivu, kde si skladatel uchovával nahrávky své hudby k filmům na magnetofonových páscích, a také ke všem dochovaným Liškovým partiturám. To jej přivedlo na plán začít vydávat kolekci těch nejzajímavějších Liškových nahrávek v sérii Zdeněk Liška Archives. První album kolekce představuje hudbu ke třem krátkým animovaným filmům Jana Švankmajera z roku 1973: Don Šajn, Leonardův deník a Žvahlav aneb Šatičky Slaměného Huberta.

Z celkem deseti Švankmajerových krátkých filmů, které Zdeněk Liška opatřil hudbou, se v jeho domácím archivu dochovaly nahrávky právě a jen k těmto třem filmům. Jan Švankmajer vyzdvihuje Liškovo geniální filmově-skladatelské umění takto: „Liškova hudba byla úžasná v tom, že nešel, jako ostatní filmoví skladatelé, po podtrhávání nálad ve filmu a nedojil ve své hudbě z diváků city, ale šel po rytmu filmu. To, především u animovaného filmu, napomáhalo tempu a dramatizovalo situace. Liška nacházel ve filmech rytmy, o kterých ani autor sám nevěděl, že tam jsou.“

Švankmajer hraje o víc. Polemika, parodie i alternativa, to všechno je kniha Švank-mayers Bilderlexikon

Petr Ostrouchov dodává: „Zdeněk Liška vytvořil kombinací dramaturgické geniality, tvůrčí odvahy a zvukového novátorství jakousi nedostižnou úroveň kvality filmové hudby, ke které všichni domácí (a leckteří zahraniční) filmoví skladatelé vzhlížejí. Poznáte ho po několika vteřinách, přitom je jeho tvorba pestrá. Svou hudbou leckdy filmy povznesl na novou úroveň. Je radost trávit s jeho hudbou čas a při pohledu do partitur zjišťovat, z čeho jsou ty divné zvuky namíchány. Těším se na práci na dalších dílech liškovské kolekce.“

Album vyšlo pouze v exkluzivně vypravené limitované edici na vinylovém LP. Obal uvádí průvodní texty od Jana Švankmajera, Petra Ostrouchova a hudebního publicisty Pavla Klusáka.